Hemnet har länge varit det självklara skyltfönstret för bostadsannonser i Sverige. Nu ifrågasätts både bolagets prissättning och dess relation till mäklarbranschen.
Kritiken växer mot Hemnet: "Ingen rök utan eld"


Mest läst i kategorin
Affärsmodellen för bostadsplattformen Hemnet (börskurs Hemnet Group) har börjat vackla sedan kritiska röster slagit larm om att prisökningarna och ersättningsmodellen för mäklarna passerat en gräns, skriver Affärsvärlden.
Konsumentverket har under det senaste året mottagit ett tiotal anmälningar från kunder som rör ”oskäliga avtalsvillkor” och ”vilseledande marknadsföring”.
Missa inte: Batljans kassa ekar tom – IB Invest på fallrepet? Realtid
”Påverkar rörligheten”
Rickard Engström, doktor i företagsekonomi vid KTH med inriktning mot fastighetsförmedling, ser flertalet problem med Hemnet – bland annat dess monopolställning.
”De kan ta ut vilka priser som helst bara för att man ska synas. Det påverkar rörligheten”, säger han till Affärsvärlden.

Kritiken går ut på att de höjda priserna och en allt mindre transparent plattform leder till att fastighetstransaktionsmarknaden missgynnas. Dock beskrivs Sverige som en av Europas mest effektiva bostadsmarknader vad gäller försäljningstider.
Även om den genomsnittliga tiden ett objekt är till salu har dubblats sedan toppåret 2021 är det fortfarande en stor skillnad mot andra europeiska länder.
Senaste nytt
Kan kosta uppemot 30 000 kr
Jämfört med Storbritanniens snitt på 183 dagar i försäljningstid har Sverige mellan 29 och 39 dagar. Hemnet har länge jämfört sig med brittiska Rightmove vad gäller prissättning – och där har nu den svenska bostadsplattformen gått om.

”Hemnetknarkare” och dyrannonser – så riskerar Hemnet att fälla sig självt
“Ett svek mot konsumenter och mäklare.”
Det dyraste annonspaketet på Hemnet, kallat Max, kan kosta uppemot 30 000 kronor beroende på var i landet du bor samt hur stor din bostad är.
I en intervju med Nyhetsbyrån Direkt säger Hemnets vd Jonas Gustafson att kritiken mot Max-paketet ska tas på allvar.
”Finns mer att göra”
Samtidigt menar han att Hemnet måste bli bättre på att kommunicera produktens värde för kunden.
”Det finns mer att göra i relationen mot branschen utifrån Hemnets perspektiv. Det måste vi vara öppna och ärliga att säga. Ingen rök utan eld. Samtidigt finns det en annan dimension i kritiken med mäklarröster som representerar konkurrenter”, säger Gustafson.
Hemnets aktie är i skrivande stund ner drygt 11 procent för året.
Läs även: Analytiker: Lundbergs återköp kan bli fullträff. Realtid

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.