Realtid

Blackrock brädas efter Kinas protest

blackrock
Blackrocks vd Larry Fink får nöja sig med en mer tillbakadragen roll i hamnaffären. (Foto: Richard Drew/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 15 apr. 2025Publicerad: 15 apr. 2025

Blackrock var tänkt att leda konsortiet som skulle köpa ett 40-tal hamnar. Efter press från Kina får man dock nöja sig med ett minoritetsägande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I KORTHET

  • Blackrock såg ut att leda konsortiet som vann budgivningen på ett 40-tal hamnar, men nu har en italiensk miljardär tagit på sig ledartröjan.
  • Blackrock får nöja sig med två hamnar i Panama, Balboa och Cristóbal.
  • Affären är inte klar, med due diligence, skattefrågor och regulatoriska godkännanden som återstår innan den kan slutföras.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

Det beskrevs som en geopolitisk triumf för USA. Investeringsjätten Blackrock, med president Donald Trumps välsignelse, såg ut att ta över en rad strategiska hamnar från Hongkong-baserade CK Hutchison.

En elegant lösning på vad som har setts som en växande kris, enligt Washingtons säkerhetsetablissemang.

Missa inte: Wall Streets finansjättar på kollisionskurs. Realtid

Men affären väckte ramaskri i Kina – och nu ser majoriteten av hamnarna ut att gå till en italiensk miljardär, skriver Bloomberg.

Får två hamnar

Han heter Gianluigi Aponte och är den diskrete fraktmagnaten bakom MSC Mediterranean Shipping. Via sitt bolag Terminal Investment har han lagt bud på 19 miljarder dollar för att ta över 41 av 43 hamnar.

Visserligen äger Blackrock en minoritetspost i Terminal Investment, men de kommer ändå inte att kunna kontrollera de flesta hamnarna. Blackrock får nöja sig med två – de i Panama: Balboa och Cristóbal, vid varsin ände av kanalen.

ANNONS

Därför vill fondjätten se en jämnare fördelning av världens kapital

Larry Fink, vd för världens största fondförvaltare Blackrock, riktar ett ovanligt starkt budskap.

De två panamanska hamnarna är dock politiskt laddade. Trump har hävdat – utan bevis – att Kina i praktiken har styrt över kanalen – och pressat på för en amerikansk inblandning.

Nu landar det ägandet i Blackrocks infrastrukturfond, som får 51 procent, medan Terminal Investment behåller 49 procent.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Fastigheter

Fortfarande mest populära bostadstypen bland svenskarna

27 nov. 2024

Vissa frågor återstår

Även om Blackrock har presenterats som ledare i det initiala konsortiet ligger tonvikten nu på Aponte-familjen. Där ska deras relation till den nuvarande ägaren Li Ka-shing ha vägt tungt.

Enligt källor valdes Terminal Investment som huvudpartner delvis på grund av långvarigt förtroende.

Missa inte: Från paria till ”hjälte” – så återfick bankchefen Trumps gillande. Realtid

CK Hutchison kan dessutom ta sig ur en investering som kantats av anklagelser och granskningar i Panama, skriver Reuters.

ANNONS

Affären är ännu inte helt i hamn – due diligence, skattefrågor och regulatoriska godkännanden återstår.

Blackrocks vd oroar sig för framtidens ”köttberg”

Alla vill leva så länge som det är möjligt.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS