Finans Nyhet

99 procent tillväxt online för Lyko

Publicerad

Skönhetssajten Lykos nettoomsättning till 436 miljoner kronor under andra kvartalet, att jämföra med 276,2 miljoner kronor motsvarande period förra året.

Camilla Jonsson

Försäljningstillväxten  under årets andra kvartal var 57,9 procent (26,4 procent). Bruttovinstmarginalen uppgick till 44,2 procent (46,4 procent). Ebitda-resultatet kom in på 34,5 miljoner kronor (17,5).

– Online hade en försäljningstillväxt på 98,7 procent, totalt nådde vi en tillväxt på 57,9 procent och omsatte 436 miljoner under kvartalet. Vi har lyckats stärka resultatet och EBIT-resultatet uppgick till 11,8 miljoner kronor, vilket är nästan 12 miljoner kronor bättre jämfört med samma period föregående år, det säger företagets vd Rickard Lyko i en skriftlig kommentar.

Den kraftiga försäljningsökningen förklaras av ett ökat e-handelsbeteende hos konsumenter. Online står nu för 82,9 procent av bolagets totala omsättning.

Annons

Lyko noterades på aktiehandelsplatsen First North 12 december 2017. Aktien har hittills i år gått upp med 175 procent, och är vid lunchtid på torsdagen upp med drygt 5 procent.

Annons