Annons

Annons

klarna534.jpg

Klarnas huvudkontor. Foto: Klarna

2019 – rekordår för Klarna

2019 har så här långt varit ett nytt rekordår för Klarna. Betaltjänstbolaget ser en särskilt starkt ökning i USA och Storbritannien. Ökningstakten av nya handlare är 140 procent jämfört med ökningstakten för helåret 2018.

Sebastian
Siemiatkowski

Klarna har sett en kraftigt ökad efterfrågan från handlare, skriver bolaget i en pressrelease. Företaget har nu över 190 000 handlare anslutna. 60 000 av dessa har tillkommit under året. Ökningstakten av nya handlare är 140 procent högre jämfört med helåret 2018, och tillväxten är som störst inom nyare vertikaler, som resor, hem och skönhet.

Amerikanska handlare som erbjuder räntefri delbetalning rapporterar en ökning av det genomsnittliga ordervärdet med 68 procent, en ökning med 44 procent i konvertering jämfört med betalkort, och en 21 procent högre inköpsfrekvens. 

Vid oktober månads utgång hade mer än 16 miljoner nya konsumenter börjat använda Klarna i år. I USA växer antalet nya konsumenter för närvarande med en hastighet av sex miljoner årligen. I Storbritannien har sex miljoner konsumenter använt Klarnas tjänster, och för närvarande tillkommer nästan 55 000 nya konsumenter varje vecka. 

Annons

Annons

Klarnas nya shoppingapp, som gör det möjligt för användare att shoppa med Klarna i vilken butik eller varumärke som helst online, har enligt Klarna fungerat bra i USA. Antalet amerikanska aktiva användare per månad har med nästan 160 procent från juli till september, och omkring 70 procent av konsumenterna gör upprepade köp med Klarnas shoppingfunktion i appen. Användandet av konsumentappen växer enligt Klarna med en årlig takt på nästan 4,5 miljoner transaktioner sedan starten i maj i år, och i oktober blev Klarna-appen den största shopping-appen på Google Play Store. 

Globalt fortsätter antalet appanvändare att öka i snabb takt, och i oktober laddades appen ned 25 000 gånger varje dag.

– Detaljhandeln genomgår en radikal förändring som drivs på av att konsumenterna förväntar sig mer öppenhet, flexibilitet och intuitiva tjänster som fokuserar på just deras behov när de shoppar. Klarna har nu över 190 000 handelspartners över hela världen som förstår att de för att vara konkurrenskraftiga och bygga lojalitet måste tänka på hela kundupplevelsen från början till slut, snarare än bara som en transaktion, säger Sebastian Siemiatkowski, grundare och vd på Klarna, i en skriftlig kommentar.

– Under de senaste tolv månaderna har vi gått live med i snitt närmare 20 nya handlare varje dag bara i Sverige, säger Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons