Finans Nyhet

Vart tog du vägen, Kent Angergård?

Publicerad

<pufftextlänk>Kent Angergård är företagsledaren som lyckades förvandla det krisdrabbade syltföretaget Önos till ett framgångsrikt livsmedelsföretag på 70- och 80-talet.</pufftextlänk> Trollformeln handlade dock varken om nedskärningar eller uppsägningar, men om idén om”det goda företaget”, genomsyrat av en tro på människan och hennes förmåga.

Realtid.se

I dag är Kent Angergård tillbaka i Skånes livsmedelsindustri som aktiv styrelseordförande och delägare till Ceres Food AB i Bjuv, vars dotterbolag Ceres i Skåne AB producerar barnmat till Nestlés marknad i Norden. Och när det gäller värderingarna om ”det goda företaget”, finns det fortfarande mycket kvar att göra i svenskt näringsliv, menar Kent Angergård.

Ska man berätta historien om Kent Angergårds karriär, kan man egentligen bara börja på ett ställe. Hos syltföretaget Önos, med huvudkontor i skånska Tollarp. Året var 1975 då den nyutexaminerade Kent Angergård, tillträdde som ekonomichef. Företaget var i kris. Varumärket var svagt, marknaden hård och företaget drogs med en usel balansräkning och miljonförluster. Dessutom var många medarbetare oroliga, håglösa och kände sig maktlösa, medan de hierarkiska strukturerna hade rötter till den auktoritära ledarstil som präglade de flesta företag under tidigare decennier.

Allt detta såg den då 29-årige Kent Angergård, och han hade valet att fly, eller stanna kvar och kämpa. Han valde att stanna och gav sig in i arbetet med idéer som än idag är moderna och nyskapande i ett näringsliv som alltför ofta präglas av kvartalsrapporter, prestige och materialism.

Annons

–Det är människor som är grunden för alla företag. Om du ger dem trygghet i att de arbetar på ett företag som bryr sig, också i svåra tider, och där de också får vara delaktiga, då skapar du tillit och lojalitet, säger Kent Angergård.

Men det är inte lätt att förändra. Det märkte Kent Angergård när han tillträdde som vd och på allvar och tillsammans med sina medarbetare gick in i ett grundläggande förändringsarbete. För verkliga förändringar sker i människor och tar tid.. Det är skrämmande att inte längre fokusera på maktsymboler som flott tjänstebil och stort tjänsterum för att mäta framgång. Istället är det stämningen på arbetsplatsen, kreativiteten i själva arbetet och strävan mot ett gemensamt mål som ger succé. Tilltag som plattare organisation, delaktighet för alla från ”golvet” upp till styrelserummet och nyvunnet engagemang skapade ett nytt Önos. Företaget började gå med vinst, nya produkter som byggde på företagets kärnvärden, såsom Mor Annas smörgåsgurka gjorde succé och så småningom kunde företaget nyanställa.

1991 hade Önos omsättning ökat från 50 miljoner kronor i slutet av 70-talet, till 370 miljoner. Ingen hade avskedats, men sextio medarbetare hade nyanställts.

Annons

Och alla ville veta: hur gjorde man? Vad är knepet för att lyckas vända en konkursdrabbad skuta till framgång.

Svaret ligger i oss själva, menar Kent Angergård.

–Alla vill bli sedda, känna att de behövs. Har man som jag , sett vad det går att locka fram i människor, så vet man vilken potential som finns. Om någon vill kalla det velouraktigt och mjukt, så låt gå för det, säger Kent Angergård.

Annons

Själv ser han sig som en mjukhård ledare. Som sätter människor först, men också vet att ett företag måste vara lönsamt för att fungera.

–Det är inget lallande, men ett sätt att arbeta på som skapar lust och engagemang. Då kommer ofta den affärsmässiga framgången som ”vagnen efter loket”, säger Kent Angergård.

Efter tretton år som vd på Önos, valde Kent att gå vidare. Han blev koncernchef på Catena, sedermera Bilia 1992, och hade uppdraget att förändra och modernisera Bilias organisation. Men han stannade inte i mer än 23 månader. Motståndet mot förändringarna var för starka.

–I dag ser jag dock att många av de åtgärder som jag initierade, har genomförts och det känns bra, säger Kent Angergård.

Efter att ha återvänt till livsmedelsbranschen 1995, då han var med och köpte ut Björnekulla från KF, har han de senaste åren jobbat med sitt stora huvudprojekt: Ceres Foods med sin kollega från Björnekulla Ronny Olsson som vd. Företaget där Angergård är aktiv styrelseordförande har förvärvat Findus välling-och grötfabrik och fått uppdraget att tillverka barnmat till Nestlé på den nordiska marknaden.

– Det är sällan de släpper in andra producenter än sina egna. Men vi har arbetat fram en tillitsfull relation med dem och det är ju helt enkelt grunden för alla förhållanden, säger Kent Angergård.

Målet är att bli en stor och flexibel aktör på marknaden som kan producera både för de stora varumärkesfabrikanterna, men också för detaljhandelns egna märken.

I dag har företaget 34 anställda och en omsättning på 100 miljoner. Men Ceres Foods har som mål att öka omsättningen till en miljard, senast år 2008, vilket kräver ytterligare förvärv av fabriker. Och i Sverige vill man stanna.

– Vi menar att det finns fortsatt goda förutsättningar för produktion i Sverige, säger Kent Angergård.

På Ceres i Bjuv jobbar man också efter det goda företagets idéer. Resultatet är att produktionen är högre än på liknande fabriker med lika mycket personal.

–Det handlar inte om att folk ska jobba hårdare utan smartare. Men om man öppnar upp, kommunicerar att man vill satsa långsiktigt och uppmuntrar personalen till att lära sig nya arbetsuppgifter, skapar man flexibilitet och en välfungerande arbetsplats.

När han i dag tittar på svenskt näringsliv, håller han med om att det har hänt en del sedan 70-talet när han själv började. Men tankarna om ”det goda företaget” har långt kvar, innan de är genomförda. Det märker han inte minst när han är ute och föreläser på företag.

–Om man frågar, så sympatiserar kanske 80–90 procent med dessa idéer. Men det räcker inte att prata, man måste sätta handling bakom orden. Våga genomföra förändringen.

Men det tar tid, och det måste de få göra. Alla människor har sina rädslor i bagaget, som hindrar oss från att komma vidare. Därför måste vi bli bättre på att se människorna, inte bara siffror. Alldeles för många tror att man visar handlingskraft genom att avskeda personal. För Kent Angergård är det den allra sista lösningen.

– Det är precis som när man amputerar en skadad fot, då har man först prövat allt annat. Istället för att bara avskeda i dåliga tider och anställa ny personal i goda, kan man se på andra lösningar som utbildning, omflyttningar inom organisationen. Det är ju inte gratis att nyanställa och det man får tillbaka från en trygg, lojal personal, är värt mycket, säger Kent Angergård.

Kristina Olsson

frilansskribent

Annons