Finans Nyhet

Två miljoner för låtsasbygge

Publicerad

Ett svenskt företag ligger bakom det dyraste virtuella föremålet någonsin. När det inte längre går att ta betalt för licenser importerar svenska spelutvecklare nya affärsmodeller från Asien.

330.000 dollar, motsvarande 2,3 miljoner kronor, blev priset för ”Chrystal Palace Space Station”, en anläggning som ”befinner sig i omlopp kring planeten Calypso”.

Nyhetsbrev om teknik, media och telekom varje tisdag.

Calypso är en del av det universum som Göteborgsföretaget Mindark bygger upp i onlinespelet Entropia.

Annons

– Jag är fullständigt övertygad om att jag kommer att få tillbaka vad jag spenderat ganska snabbt, säger köparen Erik Novak som jobbar med e-learning i ett amerikanskt it-företag, i ett pressmeddelande.

Mindark har sålt innehåll till sitt datorspel i många år. Nu har företaget också fått Finansinspektionens tillstånd att bedriva bank i den verkliga världen. Från och med nu ska spelarna erbjudas bankkonto med betalkort.

I takt med att fler datorspel går att spela gratis på internet har spelföretagen gått över till en affärsmodell där intäkterna kommer från virtuell egendom.

Annons

Det är fortfarande gratis att spela en avskalad version. Den som gillar spelet betalar gärna några hundralappar i månaden för att få uppleva mer, antingen som konsumtion eller genom att bygga upp virtuella tillgångar.

Konceptet kallas free to play eller freemium och kan innebära en möjlighet för spelutvecklare i väst att komma ikapp Asien.

– I och med succén med den här affärsmodellen i Asien och med breddningen av målgruppen till mer casual gamers, folk som kanske inte är så vana spela dataspel på konsoler, så kommer det här starkt i Europa nu, säger Tobias Andersson Sjögren på DDM, ett företag som representerar 14 spelstudios i Europa och USA.

Annons

– Dessutom är det ett utmärkt sätt att komma bort från piratkopiering. Vi har flera klienter som jobbar med free to play.

Även om det snabbt blir stora summor för spelbolaget handlar det om småpengar för enskilda transaktioner, förklarar Martin Walfisz på skånska startupen Planeto.

– Det är mikrobetalningar som free to play går hand i hand med. Några kronor per grej. Vi kommer börja med kreditkort men det finns spel där det går att betala med sms.

I spelet Planeto Quiz blir det gratis att spela, men spelarna måste betala för vissa fördelar.

I klassikern Doom var första episoden gratis. Fortsättningen kostade pengar. Med free to play kommer intäkterna från virtuella föremål eller rent kosmetiska fördelar.

– Man blir lite snyggare och häftigare, säger Martin Walfisz.

Planeto hoppas bli självförsörjande genom free to play under sitt första år, men för att komma igång med utvecklingen krävdes det att någon med mycket pengar tror på företaget.

Planeto har just dragit in 4,5 miljoner kronor i en första runda, bland annat genom Sydsvensk Entreprenörsfond.

Annons