Angler Gaming: kv1 2024: Fin utveckling och spännande initiativ framöver – Carlsquare

Publicerad

Angler Gaming levererade en kv1 2024-rapport över vår förväntan både avseende intäkter och på lönsamheten. Kostnadskontroll bär frukt samtidigt som ett nytt B2B-samarbete skapade tillväxt.

Omsättning och lönsamhet över förväntan

Sett till omsättning levererade Angler Gaming (”Bolaget”) en stark rapport för det första kvartalet 2024 med en intäktstillväxt om drygt 15%. Intäkterna uppgick till 10,9 MEUR, vilket var högre än våra förväntningar om 10,4 MEUR.

Bruttomarginalen har utvecklats från ca. 35% i kv1 2023 till ca. 30% i kv1 2024. Det är dock en sekventiell förbättring från kv4 2023 då bruttomarginalen låg på cirka 26,3%. Både på EBITDA- och EBIT-nivå överraskade Bolaget positivt med marginaler om 16,0 respektive 15,9%. Våra förväntningar var omkring 9,4% i EBITDA-, och EBIT-marginal. Finansnettot tyngde däremot nettoresultat, vilket minskade från ca 1,1 MEUR i kv1 2023 till ca 0,8 MEUR i 2024. Detta var ändå över våra prognoser som låg på 0,5 MEUR.

Strategiska initiativ bär frukter

Enligt VD Thomas Kalita arbetar Bolaget fortfarande för att göra ytterligare framsteg och siktar på fortsatt tillväxt genom olika strategiska initiativ, så som investeringar i innovation och produktförbättringar. Initiativen ska finansieras med befintliga resurser och ytterligare besparingar. Bolaget fokusområden är fortsatta investeringar i den egenutvecklade iGaming-plattformen, B2B, ytterligare kostnadsbesparingar, samt genuppta fokuset på den svenska marknaden inom B2C genom dotterbolaget PremierGaming till följd av den förnyade svenska licensen. Bolaget lanserade nyligen en uppdaterad version av ProntoCasino i Sverige och avser investera drygt 0,5 MEUR i marknadsföring mot den svenska marknaden under kv2 2024.

I Sydamerika har Angler Gaming har nått en överenskommelse med sin nuvarande partner i Fiebre Ltd om att förvärva partnerns återstående 20% av aktierna i Fiebre Ltd för en nominell summa. Bolaget avser att implementera en ny strategi för att utveckla verksamheten inom affiliate-marknadsföring. Det genom att utnyttja och utöka den befintliga verksamheten i Fiebre Ltd. som byta namn till Marlin Media Ltd. Detta i syfte att bredda den geografiska räckvidden inom affiliatesegmentet. Detta uppges kosta drygt 60 tEUR i månaden över två år.

https://carlsquare.com/sv/analys-angler-gaming-kv1-2024-fin-utveckling-och-spannande-initiativ-framover/

Carlsquare

Annons