Juridik Nyhet

Stjärnadvokat i pommes frites-tvist

Taggar i artikeln

McDonald’s
Publicerad
Uppdaterad

Åke J Fors på Setterwalls bistod McDonald’s efter att en anställd fick en stöt när han försökte laga en trasig pommes frites-maskin. Hovrättens dom: dryga böter.

Martin Lindgren

En juliförmiddag 2006 gick den automatiserade pommes frites-påfyllningsmaskinen på McDonald’s vid Hötorget i Stockholm inte igång.

Orsak: glappkontakt.

En av de anställda försökte åtgärda felet genom att skruva fast två sladdar som hade lossnat inuti maskinens stickpropp. Detta efter att ha ringt restaurangchefen, som var på semester med fru och barn i Danmark. När telefonen ringde gick han av en färja tillsammans med sin tvååriga dotter.

Annons

Resultat av reparationen: en kraftig stöt, medvetslöshet och hjärtstillestånd.

Detta uppmärksammades av en medarbetare som tilltalade sin kollega utan att få svar: han stod och höll i den stickpropp han nyss hade försökt reparera – bokstavligen paralyserad.

En annan tillskyndande medarbetare fick sig en kyss när han kom emot den strömförande pommes frites-maskinen.

Annons

Olyckan ledde till att restaurangchefen och företaget som på franchisebasis driver restaurangen åtalades i Stockholms tingsrätt i juli 2008.

Detta företag, Tornado AB, ägs av mångårige McDonald’s-franchisetagaren Erland Cessan och företräddes i tingsrätten av advokat Åke J Fors på Setterwalls.

Tingsrätten kom fram till att Tornado skulle slippa företagsbot, och dessutom få ersättning för sina kostnader för Fors insatser: 110.000 kronor.

Annons

Även restaurangchefen slapp att betala det skadestånd på drygt 50.000 som den anställde krävde.

Den anställde och hans ombud överklagade dock tingsrättens dom.

Hovrätten gör nu i en färsk dom helt om: restaurangchefen får betala skadestånd på 26.400 kronor och dessutom böter på nästan 50.000 kronor, eftersom han enligt hovrätten borde ha avstyrt reparationen.

Tornado får på samma grunder betala både 400.000 kronor i företagsbot och Åke J Fors-arvodet.

Hovrätten skriver i sin dom att ”det har närmast framstått som en slump att [den anställde] inte avled vid händelsen”.

Åke J Fors säger att han och hans klient ännu inte tagit ställning till om man ska överklaga hovrättsdomen.

– Men den är alldeles för hård, tänk dig att en person som är på semester blir hållen ansvarig för vållande till annans kroppsskada så här. Tingsrättens dom är korrekt, säger Fors till Realtid.se.

Realtid.se har sökt även Erland Cessan för en kommentar.

Fotnot: Restaurangen i fråga är den på Kungsgatan, inte Sergelgatan. Detta sagt apropå en läsarkommentar.

Olika sorters pommes frites-påfyllningsmaskiner

På den aktuella McDonald’s-restaurangen finns i skrivande stund en pommes frites-påfyllningsmaskin med ett kylskåp som står ovanpå en ställning där pommes frites-korgarna fylls med frysta pommes frites innan de manuellt sänks ned i fritösen.

Huruvida maskinen var den som stod i restaurangen 2006 vet inte den kassörska som betjänar Realtid.se vid tisdagens besök.

En annan modell är en påfyllningsmaskin där den behållare som sitter ovanpå korgarna inte har kylning.

En tredje variant, som installerades på McDonald’s restaurang i Germering utanför München 1997, är en där hela kedjan från korgpåfyllning via fritering till upphällning av pommes frites i den balja där de förpackas i portionspåsar är automatiserad. Produktionstakten regleras via en touchscreen-monitor ovanpå den station där de frasiga och gyllengula pommes frites-portionerna förpackas i små påsar (detta sker dock manuellt).

Denna automatiserade version tillverkas av amerikanska Frymaster, och användes på testbasis av Germering-restaurangen eftersom denna används för utprövning av ny restaurangutrustning, i nära samarbete med tyska McDonald’s huvudkontor. Maskinen får sägas vara pommes frites-maskinernas state of the art, åtminstone 1997.

"Det fixar jag!"

”Efter en liten stund ringer [den anställde] upp igen till [restaurangchefen, RC] och har då skruvat upp kontakten och funnit att två sladdar inte sitter på

sin plats.

RC svarar då att [den anställde] kan skruva dit sladdarna precis som om han lagar en stickpropp hemma.

[Den anställde] svarar ’ok, det fixar jag’ och lägger på luren.”

Källa: restaurangchefens incidentrapport efter olyckan; ur hovrättsdomen

Annons