FinansNyhet

Stekarnas parkeringsvanor

Publicerad

Dubbelparkering är ett vanligt knep.

Ian Hammar

Utanför kaféet Mocco i Stockholm var det tre bilar som stod dubbelparkerade under torsdagen:

• En grå Land Rover RR Vogue från år 2002, i trafik i juni år 2007 och registrerad på Rasmus Pettersson i Johanneshov enligt Transportstyrelsen.

• En svart Mercedes-Benz ML63 AMG från år 2007, i trafik i juni år 2007 och köpt på kredit. Bilen är registrerad på Peter Hägerstrand i Skärholmen.

Annons

• En grå Mercedes-Benz ML 320 CDI 4matic registrerad i Tyskland.

På Hitta.se finns ett telefonnummer till en Rasmus Pettersson, och Realtid.se ringer dit.

– Therese, svarar en röst.

Annons

Hej, nås det en Rasmus Pettersson på det här numret?

– Ja, det gör det. Vad gäller saken?

Jo, jag ringer från en tidning och undrar om jag skulle kunna göra en liten intervju med honom?

Annons

– Nej, det går inte.

Får man fråga varför?

– Vi vill inte vara med i någon tidning.

På Hitta.se finns det ett nummer till en Peter Hägerstrand i Hägersten även om det inte riktigt är Skärholmen, men där är det inget svar.

Den tredje bilen var alltså registrerad i Tyskland så den kan inte spåras hos Transportstyrelsen, men på ramen till nummerplåten står det namn och telefonnummer till bilåterförsäljaren Pazar GmbH i Baden-Baden.

Där svarar en ung dam, och hon lovar att återkomma om de kan hitta vem som köpte bilen från Pazar.

Realtid.se får tag på polisens utredare Christian Eckerling.

Vad är det för regler som gäller för dubbelparkering?

– Ja, du får ju stå dubbelparkerad så länge du håller på med lastning och lossning.

Hur länge då?

– Ja, så länge lastningen och lossningen håller på.

– Och lastning och lossning innebär i våra ögon och även domstolarnas, att det måste ske kontinuerligt.

– Man får inte gå på toa eller fika eller så.

– Man ska alltså bära in och ut saker, och när man är klar ska man inte stå kvar utan hitta en riktig parkeringsplats.

Vad är påföljden om man står otillåtet dubbelparkerad?

– Det är 900 kronor i felparkeringsavgift.

Enligt ett rykte är det en fördel att dubbelparkera, för att då är det bara poliser som har rätt att ge p-böter?

– Så är det inte. Vanliga parkeringsvakter kan också utfärda böter för det.

– Polisen i sig utfärdar inte så mycket parkeringsanmärkningar. Det är bara i vissa fall när fordon står väldigt olämpligt.

– Utan det där ligger på parkeringsvakterna och Stockholms Stad i Stockholm

Stockholms Stad har outsourcat parkeringsvakts-funktionen till Securitas och Svensk Bevakningstjänst.

Om man har fått p-böter för att stå dubbelparkerad, hur länge kan man stå kvar innan man får böter igen?

– Du kan få en anmärkning fem gånger för samma överträdelse.

Man kan få en ny sådan parkeringsanmärkning varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår, men samtidigt måste det gå minst sex timmar från dess att man ha fått en parkeringsanmärkning tills man får nästa.

Har man fått fem p-böter och bilen står kvar, kan bilen sedan forslas bort.

Bortforsling kan även hända om man dubbelparkerar på en jättesmal gata och står kvar i flera timmar utan att några andra bilar kan komma fram, och ägaren inte går att få tag på.

– Då är det trafikfarligt.

Eckerling konstaterar att polisen får in allt fler bestridanden av p-böter.

– Men det beror ju på att det har anställts fler nya parkeringsvakter i Stockholm, så därför är det totalt fler parkeringsanmärkningar som utfärdas.

Eftersom det har tillkommit många nya parkeringsvakter på sistone, så gör de enligt Eckerling också vissa fel.

I Stockholm kan man generellt få p-böter på antingen 550 kronor eller 900 kr.

550 kronor är för lättare överträdelser av bestämmelser i de lokala trafikföreskrifterna. Det kan vara att man inte följer reglerna för datumparkering, att man har glömt att lägga upp en p-skiva, eller att man har en p-biljett som vänt sig.

Stämmer det att lapplisorna får provision på p-böterna, så att de tjänar mer, ju mer p-böter de utfärdar?

– Det är kul att du tar upp det. Vi har pratat om det här också, men det är bara en myt. Det finns inget sådant.

Så det finns en myt om det i alla fall?

– Folk har pratat om det i alla år, men den stämmer inte.

– Och fråga mig inte hur myten har uppkommit. Jag hörde den själv redan när jag var liten.

Under torsdagen var det flera bilar stod dubbelparkerade utanför kafét Mocco på Nybrogatan i Stockholm.

Realtid.se får tag på Christos Neo som är delägare i kafét.

Hej.

– Hallå där.

Hur står det till?

– Jo tack, jag jobbar fast jag har ryggskott.

Är du delägare i Mocco?

– Ja.

Vilken ägarandel har du?

– 50 procent.

Vad är det för inriktning på Mocco?

– Det är lite allt möjligt, alltifrån mat till bakverk. Vi bakar allt själva.

Går det bra?

– Ja, det är klart att det gör. Vad skriver ni om?

Vi har sett att bilar dubbelparkerar utanför Mocco.

– Här utanför? Ja, men det gör folk längs hela gatorna här. Gatorna är ju så små.

– Det är inte utanför Mocco speciellt, utan ofta även längre ner på gatan.

– Våra gäster brukar inte dubbelparkera utanför oss.

– Nu när jag tittade ut fanns det inga dubbelparkerade bilar där.

– Själv så brukar jag aldrig dubbelparkera.

– Jag är väldigt mån om att inte behöva springa ut och flytta bilen när jag sitter i möten och så.

– Oftast promenerar jag till jobbet. Det är miljövänligt, enkelt och snabbt.

– Det går faktiskt snabbare att gå från Odenplan där jag bor, eftersom det med bil tar så lång tid att hitta parkeringsplats. Och det är ju inte värt att dubbelparkera.

Plötsligt åkte en Maserati förbi Mocco på Nybrogatan.

Det visade sig vara en Maserati M128 GT från år 2005 tagen i trafik i april i år.

Enligt Transportstyrelsen är den registrerad på en Martin Ivar Georg Lundquist.

Annons