Finans Nyhet

SAS ökar omsättning och förlust

Taggar i artikeln

SAS
Publicerad
Uppdaterad

Trenden med ökad efterfrågan från passagerare fortsatte under första kvartalet. Det totala antalet passagerare för SAS ökade med 48 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Realtid.se

Kabinfaktorn på 69,3 procent var på samma nivå som före pandemin (69,5), första kvartalet 2019/2020. Samtidigt ökade SAS valutajusterade passageraryield med närmare 7 procent jämfört med första kvartalet 2021/2022.

NOVEMBER 2022–JANUARI 2023
Intäkter: 7 896 (5 545) MSEK
Resultat före skatt (EBT): Minus 2 449 (-2 597) MSEK
Resultat före skatt och jämförelsestörande poster: Minus 2 451 (-2 621) MSEK
Periodens resultat: Minus 2 709 (-2 442) MSEK
Resultat per stamaktie: Minus 0,37 (-0,34) SEK

Den 13 januari slutförde SAS förhandlingarna med leasegivarna inom ramen för bolagets chapter 11-process. SAS nådde avtal med totalt 15 leasegivare, som står för sammanlagt 59 flygplan.

Annons

SAS fortsätter att arbeta för att uppfylla vissa villkor i DIP-låneavtalet för att kunna utnyttja den andra delen av DIP-finansieringen så snart som möjligt under det andra kvartalet av räkenskapsåret 2022/2023 (februari-april 2023). SAS strävar för närvarande efter att slutföra domstolsprocessen i USA under andra halvåret 2023.

SAS upprepar sina prognoser för räkenskapsåret 2022/2023 och ser över sina prognoser på längre sikt för räkenskapsåren 2023/2024 till 2025/2026.

Det totala antalet passagerare ökade med 48 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Kabinfaktorn på 69,3 procent var på samma nivå som före pandemin, 69,5 för första kvartalet under 2019/2020.

Annons

Resultatet före skatt (EBT) slutade på minus 2,4 miljarder kronor vilket är en förbättring med 0,1 miljarder kronor jämfört med motsvarande period föregående år. Priset på flygbränsle fortsätter att vara en stor utmaning.

De totala rörelsekostnaderna under kvartalet slutade på 10,5 miljarder kronor. De totala rörelseintäkterna uppgick till 7,9 miljarder kronor för kvartalet, en förbättring med omkring 2,4 miljarder kronor jämfört med motsvarande period föregående år, men fortfarande 18,6 procent lägre än första kvartalet 2019/2020, som var opåverkat av covid-19.

Kassan uppgick till 5,3 miljarder kronor i slutet av kvartalet. Operativt kassaflöde uppgick till ett kassautflöde om 1,7 miljarder kronor under kvartalet, jämfört med ett kassutflöde om 0,1 miljarder kronor under motsvarande period föregående år.

Annons

Som en del av SAS Forward ska SAS också ta in 9,5 miljarder kronor i nytt eget kapital och omvandla 20 miljarder kronor i skulder till aktiekapital.

Totalt har SAS ingått avtal med sammanlagt 15 leasinggivare, vilka står för 59 flygplan. De ändrade leasingavtalen kräver att rekonstruktionsplanen i chapter 11-processen godkänns och träder i kraft. Genom de ändrade leasingavtalen förväntar bolaget sig att nå de uppsatta målen för kostnadsbesparingar om minst 1,0 miljarder kronor i minskade utgifter för flygplansleasing.

Under kvartalet fick SAS godkännande från den amerikanska domstolen för de 5,5-åriga kollektivavtalen med SAS Scandinavias pilotfackförbund, som förhandlades fram i juli förra året. SAS har också ingått ett nytt kollektivavtal med fackförbund i Norge, som sträcker sig fram till den 31 mars 2024.

–Vi upprepar våra finansiella prognoser för 2022/2023 och förväntar oss att intäkterna kommer att nå cirka 40 miljarder kronor, och resultatet före skatt (EBT), exklusive vinster eller förluster relaterade till slutförandet av chapter 11-processen, kommer att uppgå till en förlust på cirka 4-5 miljarder kronor, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef, i en skriftlig kommentar.

SAS ser för närvarande över våra långsiktiga prognoser för räkenskapsåren 2024-2026. Den preliminära bedömningen, baserat på en starkare återhämtning i efterfrågan än väntat, är att våra intäkter för 2025/2026 blir högre än vår prognos i september 2022, på 49 miljarder kronor.

– Vi upprepar vår prognos att bolaget kommer att nå positiv EBT under 2023/2024, men EBT under 2025/2026 förväntas bli högre än vår tidigare bedömning i september 2022 på 3-4 miljarder kronor.

Kapitalanskaffningsprocessen förväntas att börja under det andra kvartalet.

– Vi fortsätter att arbeta för att uppfylla vissa villkor i DIP-låneavtalet för att kunna utnyttja den andra delen av DIP-finansieringen så snart som möjligt under det andra kvartalet av räkenskapsåret 2022/2023 (februari-april 2023), säger Anko van der Werff.

 

 

 

Annons