Realtid

Svenska storbolag halkar efter miljömålen

storbolag
Scania, där Christian Levin är vd, är ett av storbolagen som inte ligger i fas med sina hållbarhetsmål. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 03 maj 2025Publicerad: 03 maj 2025

Takten på utsläppsminskningar måste öka bland svenska storbolag om de ska nå sina egna hållbarhetsmål. Det slår en undersökning fast.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sveriges största företag har ofta ambitiösa målsättningar när det gäller hållbarhet. Men de har har fortfarande långt kvar för att leva upp till dem.

En ny granskning visar nämligen att utsläppsminskningarna går långsamt – eller i vissa fall åt fel håll.

Missa inte: Hållbarhet viktigt för bolagen – få vidtar åtgärder. Realtid

De tio största företagen i Sverige släppte tillsammans ut motsvarande 717 miljoner ton växthusgaser under 2024 – 16 gånger mer än Sveriges totala territoriella utsläpp, skriver Aktuell Hållbarhet.

Scania missar målen

Störst klimatpåverkan bland storbolag står AB Volvo (börskurs Volvo) för.

Tillsammans med Scania, Volvo Cars (börskurs Volvo Car) och Atlas Copco (börskurs Atlas Copco) genererar dessa fyra bolag över 90 procent av de samlade utsläppen i gruppen.

Trots uppsatta klimatmål om nettonollutsläpp till 2040 och halverade utsläpp till 2030, har de flesta företag bara lyckats minska sina utsläpp med ungefär 20 procent jämfört med sina basår – ofta satta till 2019.

ANNONS
Atlas Copco är ett annat bolag där utsläppen är högre än vad de borde vara enligt de egna målen. (Foto: Christine Olsson/TT)

Scania sticker ut som särskilt problematiskt. Bolaget har redan medgett att de inte kommer att klara sitt delmål för 2025.

Atlas Copco har tvärtom ökat sina utsläpp med 15 procent, vilket enligt företaget beror på ökad försäljning i länder med fossil energimix – även om utsläppen per omsatt krona faktiskt minskat.

Missa inte: Undersökning: Åtta av tio småföretagare saknar plan för hållbarhet. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Bäst i klassen

Utsläppsintensitet – alltså utsläpp i relation till exempelvis försäljning eller körda kilometer – lyfts fram som ett mer rättvisande mått än absoluta tal. Enligt denna metod har flera företag visat tydliga förbättringar.

Atlas Copco har exempelvis minskat sin utsläppsintensitet med en tredjedel. Volvo Cars har minskat utsläppen per bil med 25 procent, även om målet till 2030 kräver betydligt större reducering.

Svenska bolag trotsar EU:s hållbarhetsreträtt

De ser rent av CSRD som en affärsmässig investering för framtiden.

ANNONS

Ett undantag i positiv riktning är Vattenfall, som halverat sina utsläpp sedan 2017 efter att ha fasat ut kolkraften helt.

I dag är 90 procent av energiproduktionen fossilfri. Mätt som utsläpp i relation till försäljning har Vattenfall minskat sin klimatpåverkan med 75 procent – bäst i klassen.

Storbolag anpassar sig till nya krav

Samtidigt pågår en förändring i hur företag hanterar hållbarhetsfrågor strategiskt. Inför kommande rapporteringskrav enligt EU:s nya direktiv CSRD har sju av de tio största bolagen redan börjat tillämpa dubbel väsentlighetsanalys, skriver Aktuell Hållbarhet.

Metoden innebär att företagen både analyserar hur deras verksamhet påverkar omvärlden och hur de själva påverkas av externa hållbarhetsrisker.

Intresset för begagnat har ökat – liksom priset

De senaste tio åren har andrahandsmarknaden ökat kraftigt.

AB Volvo beskriver i sin hållbarhetsrapport hur detta arbetssätt hjälpt koncernen att identifiera viktiga riskområden som luftföroreningar, leverantörsvillkor och påverkan på samhällen där fabriker etableras.

Frågor som biologisk mångfald däremot bedöms inte som väsentliga hos Volvo, till skillnad från exempelvis Scania och Essity (börskurs Essity) som lyfter fram det som ett prioriterat område.

ANNONS

Missa inte: Från miljömål till affärsmål – hållbarhet på riktigt. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS