Realtid

Så blev Norge ledande på elbilar: "Skapat förtroende"

norge
Norge har lyckats skapa ett förtroende som gör att folk vågar investera i elbilar, enligt forskaren Simen Rostad Sæther. (Foto: Ørn E. Borgen/NTB/TT/X)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 04 juni 2025Publicerad: 04 juni 2025

Ett land med långa avstånd och sträng kyla kan verka som en oväntad kandidat till att leda elbilsrevolutionen. Ändå gör Norge just det.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Räckvidden brukar vara ett av de vanligaste argumenten emot elbilar. Till skillnad från bensinbilar, där det går att ha en reservdunk i bakluckan, måste elbilar laddas med jämna mellanrum.

Ändå är Norge, där det ofta är långt till grannen, Europas ledande elbilsland.

Missa inte: Musks glada överraskning: ”Norrmän älskar Tesla”. Realtid

Hur kan det komma sig?

Nästan bara nya elbilar

Siffrorna visar att Norges bilköpare nästan uteslutande har gått över till elbilar när de ska införskaffa en ny bil.

I april var 97 procent av nybilsförsäljningen elbilar, i ett land där det tidigare fanns goda skäl att tvivla på om det skulle fungera.

Till och med i avlägsna Finnmark dominerar elbilarna – och det finns gott om laddstolpar. (Foto: Heiko Junge/AP/TT)
ANNONS

När Washington Post besöker Norge för att fråga hur det kunde bli så säger norrmännen att det handlar om statliga initiativ.

”Revolutionen började med regeringen”, säger bilförsäljaren Ørjan Dragland i Alta.

Missa inte: Räntan gav uppsving för elbilar – men många tvekar. Realtid

ANNONS

Tusentals snabbladdare

Sedan 1990-talet har norska staten satsat på elbilar. Även om landet aldrig lyckades etablera en egen elbilsindustri, gjorde man det extremt ekonomiskt fördelaktigt att köpa elbil.

Undantag från moms och registreringsavgifter samt lägre vägtullar har sänkt inköpskostnaderna rejält.

Ingen rusning till skrotningspremien: ”Elbilarna för dyra”

Trots att regeringen avsatt en halv miljard kronor till skrotningspremier.

Förutom skattefördelarna har staten varit avgörande i utbyggnaden av laddinfrastruktur. Det finns nu över 9 700 snabbladdare på nära 1 700 platser, många i avlägsna områden.

ANNONS

Då vågade fler

I Finnmark, regionen allra längst uppe i norr, är det som längst 13 mil mellan två snabbladdare.

”Det handlar om att bygga förtroende”, säger Simen Rostad Sæther från forskningsinstitutet SINTEF.

När laddstationerna blev fler vågade fler köpa elbil – och när fler köpte vågade fler bygga stationer, summerar han situationen.

Missa inte: Norge slår världen med häpnad – elbilsmålet nått. Dagens PS

Oljefonden hjälper till

Norges oljepengar har paradoxalt nog finansierat denna omställning.

Landets enorma oljefond på 1,7 biljoner dollar har gett ekonomiskt svängrum för klimatvänliga subventioner.

ANNONS

Undersökning: Så mycket el drar elbilarna totalt

En norsk undersökning ger nu svar.

Utmaningar kvarstår. Vinterkyla reducerar räckvidden med upp till 20 procent, och vissa oroar sig för att fastna i snön.

Men allt fler väljer elbil av ekonomiska skäl. För många är det ett rationellt val snarare än ett ideologiskt i Norge.

EU-planen kan försenas

Det kommer också indikationer på att länder som inte har Norges kassakista väljer att gå framåt mot elbilar. I Etiopien har ett förbud mot att importera bensinbilar införts, skriver Voice of America.

Även i EU siktar man på att fasa ut bilar som drivs av fossila bränslen, och tanken har varit att nya bensin- och dieselbilar inte ska säljas efter 2035.

Den planen har dock fått kritik av företag i bilindustrin, som menar att det är en orealistisk tidsplan.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS