Realtid

De tillverkar handtvål och öl – av sopor

sopor
De Clique är en nederländsk start-up som räddar avfall och låter det bli till nya produkter. (Foto: Pexels)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 02 feb. 2025Publicerad: 02 feb. 2025

Fler företag försöker återanvända skräp som annars går till spillo – och trenden drivs av unga konsumenter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Restprodukter som kaffesump och apelsinskal åker i många städer i bästa fall i komposten – och i värsta fall i övriga sopor.

Det vill det nederländska startup-företaget De Clique ändra på. De samlar in sopor som annars hade kastats bort i jakt på sådant som kan återanvändas och ser till att rädda det, skriver CNBC.

Missa inte: Så skapar cirkulär elektronik både bättre affärer och klimat. Realtid

De Clique bland annat arbetat med företag som gör handtvål och öl från kastade apelsinskal.

Köper tillbaka smycken

Företaget är del av en större rörelse som går under namnet ”cirkulär ekonomi”. Tanken är att frångå idén att en varas livslängd sträcker sig från att den tillverkas till att den slängs – för att sedan aldrig mer användas igen.

Cirkulär ekonomi, som har identifierats av EU som ett framtidsområde, behöver dock inte bara handla om att rädda kaffesumpen från soporna.

Missa inte: Lego blir cirkulärt. Dagens PS

ANNONS

Det kan också handla om att köpa tillbaka smycken från kunder som har tröttnat på dem – vilket amerikanska juveleraren Sonalore gör.

Det kan också vara att renovera gamla möbler och hyra ut dem till restauranger och caféer, vilket är kinesiska företaget Deartrees affärsidé.

Läs även: Rekordstor omställning – men räcker inte. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Yngre mer engagerade

Den grundläggande tanken är att göra det möjligt att producera innovativa produkter utan att det behöver ta lika mycket resurser i anspråk.

Trenden märks särskilt tydligt bland yngre konsumenter, menar Sonalores vd Nidhi Singhvi.

”De gräver djupare och ställer frågor om produktens ursprung och leveranskedjor, och väger miljöpåverkan i vad de köper”, säger hon.

Missa inte: Så hamnar kläder som ska gå till återvinning hos kriminella. News55

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS