Realtid

Northvolt har blivit skräckexempel för Europa

Batteri
Batteritillverkning i en av BMW:s fabriker. (Foto: Sean Rayford/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 30 apr. 2025Publicerad: 29 apr. 2025

Kampen om framtidens batteriproduktion skärps efter Northvolts kostsamma fall.

Europas företag skalar ned och USA fokuserar på återvinning.

Nu ökar trycket på EU att rädda sina gröna industrisatsningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter Northvolts uppmärksammade konkurs tidigare i år omprövar Europas batteriföretag sina strategier för att undvika samma öde.

Northvolt, som samlade in mer än 200 miljarder kronor innan det gick omkull i mars, har blivit en avskräckande lärdom i regionens kamp för att minska sitt beroende av kinesiska leverantörer, skriver Financial Times.

Missa inte: Stora lån och kundflykt bromsar Northvolts försäljning. Realtid

Företag som Automotive Cells Company (ACC), Verkor och Volkswagens batteribolag PowerCo har sänkt sina ambitioner. Istället för expansiva projekt satsar de på färre och mer genomtänkta initiativ, ofta i samarbete med asiatiska aktörer.

”Investerare kräver att företagen bevisar att de inte blir nästa Northvolt”, säger en branschrådgivare.

Gick för fort

Europas mål är att producera 90 procent av sina batterier inom kontinenten till 2030. Kapaciteten kommer ändå att ligga långt efter Kinas, där produktionskapaciteten beräknas nå hela 4 370 gigawattimmar samma år.

I jämförelse väntas Europas kapacitet landa på 720 gigawattimmar, enligt McKinsey Battery Insights.

ANNONS
Northvolt
Northvolts kontor i Stockholm efter att batteritillverkaren ansökt om konkurs. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)

En orsak till Northvolts fall var att företaget försökte kontrollera hela värdekedjan – från råmaterial till färdiga batterier – innan de hade fått storskalig produktion på plats.

”Northvolt gick lite för fort fram. De försökte kommersialisera produkten innan de fulländat processen i stor skala”, säger en anonym investerare till Business Insider.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

”Ska inte göra battericeller”

Amerikanska Redwood Materials försöker istället undvika samma misstag genom att fokusera på återvinning av batterikomponenter och tillverkning av katodaktiva material, alltså de ämnen i ett batteri som lagrar och frigör energi.

”Vi ska inte göra battericeller. Det har aldrig varit planen”, säger Cal Lankton, Redwoods kommersiella chef.

Norsk jackpot – stor fyndighet av kritiska mineraler

Norge har inte bara dragit vinstlotten när det gäller olja.

I Europa fortsätter dock kampen för att få projekt som ACC:s gigafabrik i Douvrin och Verkors anläggning i Dunkirk att nå lönsamhet.

ANNONS

För att klara sig genom vad ACC:s vd Yann Vincent kallar ”dödsdalen”, har företagen behövt anpassa sina planer och söka ytterligare statligt stöd.

Kan bromsa satsningar

”Även med starka ägare är de under ett mycket hårt tryck”, säger Vincent till Financial Times, samtidigt som han betonar behovet av mer hjälp från EU-kommissionen.

Stödet från nationella regeringar, som Frankrikes bidrag på över 3 miljarder euro i batteriinvesteringar, kan dock bli svårare att upprätthålla. Dunkirks borgmästare Patrice Vergriete varnar för att landets höga budgetunderskott kan bromsa ytterligare satsningar.

Läs även: Kinas nya elbilar laddas i rekordfart. Realtid

Samtidigt visar företag som LionVolt från Nederländerna att mindre och tekniskt innovativa projekt kan vara en väg framåt, snarare än att direkt konkurrera med kinesiska jättar som CATL och BYD.

”Företag borde inte försöka konkurrera med aktörer som har ett försprång på tio år”, säger LionVolts vd Kevin Brundish till Financial Times.

Northvolt-konkurs kostar pensionärer miljarder – men cheferna noll

Konkursen av Northvolt har skakat om både finansvärlden och den svenska industrisektorn.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS