Så bygger Pouya världsledande bolag: ”Klarar sig i alla väder”

PouyaPouya
Ashkan Pouya söker efter megatrenderna, delar upp dem i mikrotrender – och hittar nischer som kan bli marknadsledande. (Foto: Pressbild)
Publicerad
Uppdaterad

Ashkan Pouya vet hur man bygger miljardimperium. Superentreprenören har nämligen gjort det flera gånger om. Realtid har pratat med honom.

Simon Kronö

”Det har tagit oss 15 år att lära oss hur man bygger stora globala företag. Jag ser fram emot att sätta det i full effekt de kommande fem åren.”

Med superentreprenören Ashkan Pouyas ord avslutades reportaget som Dagens Nyheter gjorde på honom och vännen Saeid Esmaeilzadeh för sju år sedan.

”Det är precis enligt samma metoder som Systematic Growth jobbar”, säger den förstnämnde i dag till Realtid.

Annons

Hans bolagsbyggare ligger bland annat bakom Voff, marknadsledare inom premiummat för husdjur genererade en årlig avkastning på 50 procent.

2022 såldes bolaget för miljardbelopp, skriver Breakit. På sju år gav Voff tillbaka nio gånger på investerat kapital.

Från lokalt till globalt

Sedan dess har Pouya fortsatt att investera och bygga bolag i det tysta, närmare bestämt ytterligare tre sådana genom åren.

Annons

Systematic Growths mål är att de kommande åren bygga en bolagsgrupp om året och komma upp i tio stycken, enligt Breakit.

”Vi har kapital för upp till tio stycken, men när man har byggt upp dem så säljer man alltid av lite”, säger Pouya till Realtid.

Poängen med varje bolag är att hitta en nisch, ju smalare desto bättre.

Annons

Sedan byggs bolagsgruppen upp från en lokal verksamhet till en global spelare.

”Frågan är var man hittar sin nisch”

Pouyas och Systematic Growths modus operandi är att spana efter megatrenderna som kommer att bli avgörande för människors framtid.

Dessa delas sedan upp i mikrotrender. Pouya tar den växande medvetenheten kring den personliga hälsan som exempel.

”Förut gick du till läkaren när du blev sjuk, men nu tar folk större ansvar för hälsan i förebyggande syfte. Frågan där är var man kan hitta sin nisch”, säger entreprenören.

Pouya

15 år har det tagit Ashkan Pouya att hitta framgångsreceptet som fungerar i alla väder. (Foto: Pressbild)

Framtidens behov

Samtidigt är det ingen rocket science att hitta megatrender, eftersom de är allmänt kända.

De flesta vet att den äldre befolkningen kommer att vara en väldigt stor del av världens befolkning.

Systematic Growth pejlar vad som det kommer att finnas ett väsentligt större behov av i framtiden.

”Vilka produkter kommer den äldre befolkningen att behöva? Finns det i dag någon marknadsledare – eller fattas en sådan?” säger Pouya.

”Bygger man bra bolag fungerar de i alla marknader.”

Produkterna måste vara avgörande

När Systematic Growth väl har hittat en fungerande nisch för den nya bolagsgruppen skrider man till verket med investeringar, utveckling av teknologi samt distribution.

Det tar några år, betonar Pouya – men gör man det på ett, som bolagsgruppens namn antyder, systematiskt sätt går det att bygga marknadsledande bolag.

Visst har superentreprenörens metod visat sig ge sällsynt goda tillväxtresultat.

Systematic Growths bolagsgrupper har genererat en avkastning som vid en jämförelse med Prequins listade private equity-fonder hamnar bland de topp 1 procent högst presterande i världen sedan 1977.

Hur har riskbedömningen med de senaste årens tuffa ekonomiska klimat?

”Det har inte funnits någon specifik risk kopplad till det affärsklimat som har rått. Bygger man bra bolag fungerar de i alla marknader. Våra bolagsgrupper har presterat väldigt bra med organisk tillväxt, även under de senaste två åren som har varit svåra sådana – tack vare att deras produkter är kritiska för någon.”

Entreprenören menar att alla marknader i viss mån är cykliska.

”Våra bolag ska kunna klara sig i alla väder”, säger Pouya.

Läs mer:
Klarnas jätteaffär en snackis: ”Vinn-vinn för alla”. Realtid

Annons