Realtid

"Företag löser fel problem" – AI-experten om varför projekten kraschar

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 05 maj 2025Publicerad: 04 maj 2025

Svenska företag står inför en dramatisk förändring när AI utvecklas från chattande robotar till agerande agenter. Men framgången hänger inte på tekniken – utan på insikten om var AI faktiskt kan göra nytta.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

relevance
Spela klippet
Realtid TV

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
privatleasing
Spela klippet
Realtid TV

Privatleasing tappar mark – yngre svenskar mer positiva

10 maj 2025
fn
Spela klippet
Realtid TV

FN tar strid mot mätarfusk – nya regler ska stoppa bedragare

06 maj 2025
elbilens
Spela klippet
Realtid TV

Elbilens största problem kan snart vara ett minne blott

06 maj 2025
kronans
Spela klippet
Realtid TV

"Överraskande styrka" – därför vänder kronan uppåt nu

06 maj 2025

”Data är så nära själen på företagen”, säger David Fendrich till Realtid TV.

Han är CTO och medgrundare av TenFifty som specialiserar sig på skräddarsydda AI-lösningar för strukturerad data.

Missa inte: ”Som en väldigt smart praktikant” – AI förändrar juristens vardag. Realtid

Fendrich pekar på en avgörande insikt: företagens största misstag är inte tekniska – de löser helt enkelt fel problem.

Nästa steg

Den utveckling som nu står för dörren kommer enligt AI-experten att fundamentalt förändra spelplanen för svenska företag.

”Den stora skillnaden kommer med agenterna”, konstaterar han och syftar på AI-system som inte bara samtalar utan aktivt utför uppgifter.

När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen?

AI är ett ämne som blir mer och mer vanligt i vår vardag.

ANNONS

”Många i branschen säger att i år är det agenternas år.”

Men vägen dit är inte enkel.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Inte bara teknik

Fendrich, som har arbetat med AI i nästan 25 år, har sett hur perspektivet på tekniken förändrats radikalt.

”När jag var ung och nyexad trodde jag att AI var en teknikfråga, att det handlade om matte och programmering bara”, berättar han.

I dag är bilden en helt annan.

Läs även: Din AI-assistent kan snart bli en reklampelare. Dagens PS

Största utmaningen

ANNONS

Det mest kritiska problemet som företag står inför är inte teknisk kompetens – utan förmågan att få tekniker och verksamhetsexperter att kommunicera effektivt.

Framgångsrika AI-projekt kännetecknas av:

  • Att man löser ”ett riktigt problem med riktigt värde”
  • Att någon i organisationen förstår datans ursprung och potentiella felkällor
  • Att en förändringsledare integreras från början

Därför blev ChatGPT ”sliskig och irriterande”

Efter massiv kritik rullas förändringen tillbaka.

Oförutsedd politisk fråga

Behöver man vara orolig, kanske rent av rädd, för AI:s effekter?

Nej – men egentligen ja, menar Fendrich.

”Vi är inte beredda på den samhällsomställning som kommer nu när vi får en mekaniserad intelligens på kran”, säger han.

ANNONS

Missa inte: Patienten: ”AI mer empatisk än min läkare”. News55

Inom bara några år kommer människor att uppleva fundamentala förändringar i hur de arbetar och vilka yrken som ens existerar.

AI är därmed inte bara en teknisk fråga – utan också en politisk, menar Fendrich.

Från skoj till strategi

Företagens vanligaste fallgrop är att initiera AI-projekt av fel anledningar.

”De löser inte riktiga problem. De använder det för att det är skoj”, konstaterar Fendrich.

Problemen uppstår när initiativet antingen kommer enbart från tekniksidan eller enbart från verksamheten – utan förståelse för vad AI faktiskt kan åstadkomma.

Familjeföretag leder omställningen – bäst på AI

Det gäller dock att tänka långsiktigt och inte kortsiktigt.

ANNONS

När det kommer till konkreta användningsområden nämner han orderingång, kundprognoser och prissättning som vanliga exempel.

”Vad är det optimala priset?”, är en typisk frågeställning som företag brottas med.

Läs även: AI förändrar allt – utom i Sverige? Realtid

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS