Sverige halkar efter i AI-utvecklingen. Medan nästan hälften av amerikanska riskkapitalpengar går till AI-bolag, är andelen i Europa under 25 procent. Nu varnar experter för att vår försiktighet kan kosta tillväxt.
AI förändrar allt – utom i Sverige?


Mest läst i kategorin
”Vi investerar på tok för lite i AI. I USA går 45 procent av alla startup-investeringar till AI-bolag. I Europa är siffran under 25 procent.”
Det konstaterade AI-experten Paulina Modlitba under förra veckans seminarium AI Unlocked, skriver Dagens PS.
Missa inte: Sprickan mellan OpenAI och Microsoft vidgas. Realtid
Samtidigt som en tredjedel av svenskarna har använt något AI-verktyg under det senaste året, känner bara tre procent sig bekväma med att dela information som krävs för att vidareutveckla tekniken.
Fastnar i testfasen
För företagen ser läget något bättre ut. Andelen som använder generativ artificiell intelligens har ökat från 10 procent till 25 procent på bara ett år.
Bland storföretag med över 250 anställda har nästan hälften implementerat tekniken – främst inom juridik, finans och tekniksektorn.

När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen?
AI är ett ämne som blir mer och mer vanligt i vår vardag.
Men det stannar ofta där – vid test och pilot.
”I Sverige är vi bra på att testa men sämre på att skala. Nästan 80 procent av alla projekt rinner ut i sanden”, säger Modlitba.

Senaste nytt
Mångmiljardpotential
Parallellt med den svenska utvecklingen presenterar revisions- och konsultjätten PWC globala rapporten ”Value in Motion” – som målar upp tre framtidsscenarier.
I det mest optimistiska kan AI öka den globala ekonomin med 15 procentenheter fram till 2035, en årlig tillväxtökning i nivå med 1800-talets industrialisering.
Läs även: Visas plan – vill att AI ska sköta dina affärer. Dagens PS
”Att utnyttja potentialen med AI handlar mindre om själva tekniken och mer om hur organisationer och samhället väljer att använda den. Balansen mellan snabb implementering och att bygga förtroende är avgörande för en betydande tillväxt”, säger Sofia Götmar-Blomstedt, vd på PWC Sverige, i ett pressmeddelande.
Biljoner i intäkter – redan i år
PWC:s rapport belyser hur dramatiskt affärslandskapet kommer att förändras.
I 17 av 22 branscher är trycket på företag att omforma sina affärsmodeller på den högsta nivån på 25 år.
Så mycket som 7,1 biljoner dollar i intäkter väntas omfördelas mellan företag redan under 2025.

Duolingo fasar ut människor – satsar helhjärtat på AI
”Vi är skyldiga våra användare”, menar bolagets vd och medgrundare Luis von Ahn.
Traditionella branscher ersätts
Det handlar inte bara om att implementera tekniken i befintliga strukturer.
PWC:s datamodeller visar hur traditionella branschgränser luckras upp och ersätts av vad konsultjätten kallar ”tillväxtdomäner” – dynamiska områden där företag samverkar över tidigare gränser.
Missa inte: Patienten: ”AI mer empatisk än min läkare”. News55
Ett exempel är elbilsmarknaden, där energibolag, batteritillverkare och teknikföretag numera är en del av fordonsindustrin och skapar värde parallellt med traditionella biltillverkare.
”Företag som lyckas förändra sitt tankesätt och ser bortom traditionella branschgränser, har potential att bli vinnare. Men för att nå betydande tillväxt krävs att de effektivt nyttjar ny teknik och anpassar sig till förändrade kundbehov”, säger Götmar-Blomstedt.
Detta avgör framgången
Den avgörande faktorn för att realisera de 15 procentenheterna i ekonomisk tillväxt handlar om tillit.
PWC:s rapport presenterar också ett mellanscenario med 8 procent tillväxt och ett pessimistiskt scenario med endast 1 procent ökning, beroende på hur ansvarsfullt tekniken implementeras.
För Sveriges del kan AI-utvecklingen bidra med 500 miljarder kronor till BNP – om potentialen tas tillvara.

Familjeföretag leder omställningen – bäst på AI
Bolagens ledare ser positivt på framtiden.
”Världen rusar framåt”
Men de små och försiktiga stegen syns redan i vårbudgeten, där endast 30 miljoner kronor har öronmärkts till Försäkringskassan och Skatteverket för kontrollerade försök med tekniken.
”För lite och för långsamt”, bedömer Modlitba.
Läs även: Konsultjättarna rustar – nya AI-firmor hotar miljardindustrin. Realtid
Hennes konkreta råd till svenska företag är enkla:
- Identifiera värdeskapande områden
- Börja smått – men gör det nu
- Använd chattbaserade verktyg som bollplank i utvecklingsprocessen
”Sverige är inte negativt till artificiell intelligens, bara osäkert. Men osäkerhet håller inte i längden – inte i en värld som rusar framåt”, säger Modlitba.

Priskriget är här – Baidu sparkar igång Kinas AI-race
Går till frontalangrepp mot konkurrenten DeepSeek.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.