Laddningstider som närmar sig den traditionella bensintankningens snabbhet kan bli verklighet inom bara något år – samtidigt som räckvidden och driftsäkerheten i extrema klimat förbättras markant.
Elbilens största problem kan snart vara ett minne blott

Mest läst i kategorin
De långa laddningstiderna har länge varit elbilars akilleshäl.
Medan en fossilbil tankas på minuter kan nuvarande elbilar behöva timmar för att ladda fullt. Men nu stundar förändring, enligt Dagens PS motorjournalist Åsa Wallenrud.
Missa inte: Tvisten som kan få elbilsproduktionen att stanna. Realtid
”Det här är väl nästa steg i den här revolutionen av elbilsbatterier där man har lyckats komma fram till hur man ska bygga ett batteri som går väldigt snabbt att ladda, som har lång räckvidd och som klarar de extremaste temperaturerna”, säger hon till Realtid TV.
För den genomsnittlige bilägaren betyder detta att en elbil kan laddas på ungefär samma tid som det tar att äta en snabb lunch eller ta en kopp kaffe.
Inga hinder
Ett av de mest betydande framstegen med solid state-tekniken är batteriernas förmåga att fungera i extrema temperaturer.
Traditionella litiumjonbatterier tappar både prestanda och laddningsförmåga i sträng kyla, vilket har varit ett stort hinder för elbilar i nordiska klimat.

Exklusivt hos Dagens PS: Så många Teslor har utsatts för skadegörelse i Sverige
Siffrorna talar sitt tydliga språk.
”Man ska kunna köpa en elbil, även fast man bor i de norra delarna av jordklotet”, säger Wallenrud.
Denna förbättring adresserar direkt ett av de vanligaste argumenten mot elbilar i den allmänna debatten – att de inte är praktiskt användbara året runt i länder med stora temperaturskillnader.
Senaste nytt
Sportlovskaoset ett minne blott
De flesta som följer trafiknyheter minns rapporterna om långa köer vid laddstationer under sportlovsveckorna.
När tusentals familjer skulle hem från fjällen samtidigt uppstod kaos vid landets laddinfrastruktur.
Läs även: Tusenlappar i besparing: Elbil som energikälla. News55
”Det tar sin tid”, påminner Wallenrud.
Med snabbladdande solid state-batterier kan denna typ av flaskhalsar potentiellt elimineras, vilket kan göra elbilen till ett mer praktiskt alternativ för semesterresor och längre färder.
Tekniska hinder och ekonomiska realiteter
Trots de lovande egenskaperna finns fortfarande hinder på vägen. Tekniken befinner sig fortfarande i prototypstadiet och masstillverkning ligger några år bort.
”Runt 2027-2028 tror jag att det kommer bli mer och mer vanligt”, säger Wallenrud och fortsätter.
Dessutom kommer kostnaden initialt att vara högre än för konventionella batterier, vilket kan begränsa genomslaget i början.

Kinas nya elbilar laddas i rekordfart
Kinas batteritillverkare tar ytterligare kliv förbi konkurrenterna i väst.
”Sladden närmar sig slangen”
Sammantaget pekar utvecklingen mot att gapet mellan fossil- och elbilsupplevelse krymper ytterligare. När laddningstiderna minskar drastiskt och räckvidden ökar, faller två av de mest frekventa invändningarna mot elbilar.
”Sladden närmar sig slangen”, säger Wallenrud.
Missa inte: Teslas nya drag – kan du ladda gratis i två år? Dagens PS
Innovationen kan få skeptiska konsumenter att slutligen omfamna elbilen, medan redan övertygade entusiaster kan se fram emot ännu smidigare resor.
Med solid state på väg in i vardagen ser framtiden för elbilen inte bara grön – utan också smidig – ut.
Mer från Realtid TV:
”Överraskande styrka” – därför vänder kronan uppåt nu. Realtid TV
Sparpsykologen: Du är största hotet mot din avkastning. Realtid TV
Investors finanschef: ”Förvaltar inte bara kapital utan förtroende”. Realtid TV

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.