Finans Nyhet

Realtid.se provkör Ferrari

Publicerad

Berg- och dalbana med en trombon bakom örat.

Här är videoklipp från provkörningen:

Företaget GR8 Experience har bilar som Ferrari, Lamborghini, Porsche och Bentley man kan få köra en stund för några hundralappar tillsammans med en instruktör från företaget som sitter bredvid.

Modellerna är Ferrari F430 Spider (en cabriolet), Lamborghini Gallardo, Porsche 911 turbo, och Bentley Continental GTC (också en cabriolet).

Annons

Ett exemplar av nya Ferrari 458 Italia har även kommit in.

Vill man inte köra själv går det bra att åka med som passagerare, och man kan ge bort åkturer till vänner och bekanta via presentkort.

Realtid.se ringde upp och frågade om det gick att ”testa” en provkörning och skriva en artikel om det.

Annons

Och visst, det gick bra.

Tid bokades och bekräftelse kom via mejl.

Realtid.se fick det presentkort som heter ”F7”, vilket innebär en extralång åktur på 4 mil. Det kostar 3.500 kronor enligt GR8 Experiences hemsida.

Annons

Annars är standardturen på en kvart upp till fem kilometer för 700 kronor.

Företaget föreslog först att åkturen skulle ske i en Lamborghini Gallardo, men den modellen har Realtid.se redan provkört.

Det blev istället Ferrari F430 Spidern.

Och vädret som varit något ostadigt på sistone förbyts till sol just på provkörningsdagen, så att det går att åka ”nercabbat”.

På den bestämda mötesplatsen syns först ingenting till.

Men sedan hörs plötsligt det särskilda motorljudet, och där är Ferrarin.

Den svischar förbi med personen som bokat tiden för provkörningen innan.

Bilen är blankare röd än väntat, och för ovanlighetens skull är fälgarna guldfärgade och det finns även två guldfärgade fartränder längs med karossen.

Realtid.se har tidigare åkt med en Ferrari 430 Scuderia (en trimmad 430).

Och den har två längsgående fartränder.

Men enligt GR8 Experiences medföljande instruktör Eric (som även är delägare i företaget) är det här ändå inte en Scuderia.

Bilen är väldigt låg när man står vid den, och känns nästan lika bred som den är lång.

Först går Eric runt Ferrarin och berättar lite om den.

– Bilen har två väldigt stora luftintag fram, säger han.

– Det är gjort för att kyla motor, växellåda, och självklart bromsarna.

– Det man ska tänka på är att bilen är mycket bredare än vanliga bilar.

– Det är väldigt viktigt att man ställer in backspeglar så att man ser var man har bilen, för det är lätt att man kommer för nära kanten annars.

– Det andra man ska tänka på är däcken och bromsarna.

– Däcken är gjorda av en speciell ”R-däcksblandning”.

– Det innebär att de blir mjuka och lite som tuggummi när det är varmt, vilket gör att man får väldigt bra fäste.

– Bromsarna som du ser på skivorna är väldigt stora.

– Och de är gjorda i keramik. Det är keramiska bromsar.

– Du kommer märka
när du kör att bromsarna ”nitar till” ganska så hårt.

– Det är lite annorlunda än normala bromsar.

– Inne i bilen finns det skålade kolfiberstolar.

– Sedan som du ser finns det ingen växelspak, utan man växlar med ”paddlar” precis som man gör med en Formel 1-bil.

– Och detta är ju för att man får en bättre körkänsla, och framför allt en bra säkerhet.

– Man behöver inte
släppa ratten när man ska växla.

– Nere vid fötterna är det precis som bilar med automatlåda.

– Det finns bara en gaspedal och en bromspedal.

– Här bak kan man säga finns hjärtat i bilen.

– Här sitter en stor V8-motor på 490 hästkrafter.

– 0-100 på cirka fyra sekunder.

– Topphastighet ungefär 325 kilometer i timmen.

– Här bak finns lite kylning för motorn.

– Längst ned sitter en så kallad ”diffusor”.

– Och den är då till för att luftströmmarna ska hamna lite rätt, och inte skapa så mycket virvlar bakom bilen.

Vad är nypriset för en sådan här Ferrari?

– 2,5 miljoner kronor.

När man sätter sig
i bilen känns den lika solid och distinkt som ett fyrkantigt stenblock med sittdyna.

Stolarna verkar inte direkt gå att justera. De sitter fast där det sitter med stolsryggen direkt mot väggen till motorn där bak.

Sedan blir det dags att åka iväg.

– Vi ska åka en jättefin slinga idag, säger Eric.

Först är det han som kör en bit.

Han gasar på lite ibland, och med taket nedfällt kan motorljudet höras maximalt.

– Nu ska vi byta plats du och jag, säger Eric efter ett tag och kör in till sidan.

Då är det först inte helt uppenbart hur man öppnar dörren inifrån för att komma ut från passagerarsidan.

Eric instruerar. Ferrari har lösningen att det i dörrsidan är en 2-3 centimeter bred, längsgående spak som man ska dra uppåt i den främre delen av spaken för att dörren ska öppnas.

Och när man ska gå ur gäller det att anstränga sig lite extra, eftersom bilen är så låg.

– Det är bara en decimeters markfrigång, säger Eric.

Det låter som ganska mycket, men man måste ta det lugnt i fartgupp för att inte skrapa i.

– Fartgupp är inte den här bilens bästa kompis.

– Man får vara lite försiktig.

Exempelvis Lamborghini har en särskild knapp man kan trycka på för att ”höja” bilen lite om det behövs vid fartgupp och liknande.

Det syns i ett videoklipp i en annan artikel.

– Men den funktionen finns inte i Ferrari-bilar, säger Eric.

När man själv sätter sig på plats i förarstolen
betonar Eric vikten av att ställa in alla backspeglar rätt.

Sedan blir det dags att köra iväg.

Bilen står alltså vid sidan av vägen. Motorn är igång med parkeringsbroms, och på instrumentbrädan ser man ett lysande ”N” för att neutral växel ligger i.

Är det höger paddel man använder för att växla från neutral till ettan?

– Ja, säger Eric.

Växellådan har sex växlar och är automatisk så att man inte behöver växla själv.

Men om man vill växla kan man använda ”paddlarna” bakom ratten (två avlånga platta skivor, en till vänster om ratten och en till höger).

Höger paddel används för att växla från neutral till ettan (när man trycker paddeln emot sig en gång), och sedan från ettan till tvåan (när man trycker nästa gång) och så vidare när man ökar farten.

Och med vänster paddel växlar man från sexan till femman, och sedan femman till fyran och så vidare när man saktar ner.

Varje växling går på några tiotals millisekunder efter att man tryckt in paddeln.

Med ettan ilagd är det sedan dags att gasa iväg, men när pedalen trycks ned händer ingenting.

En titt nedåt fötterna visar då att det var bromspedalen som tryckts ned.

Man måste alltså flytta foten ganska åt höger för att komma åt den smala gaspedalen.

Med stora joggingskor är det inte helt lätt.

Väl ute på vägen är bilen mer
lättkörd än väntat, men samtidigt tar det ett tag tills man vänjer sig vid den helt.

En sak är att
det inte känns som att man direkt får perfekt precision för att justera bilen när man kommer nära en vägkant eller en sidobarriär, kanske för att däcken är så breda och man blir tvungen att motparera med ratten.

Men när man gasar på är det en otrolig känsla.

Särskilt roligt blir det med växlingarna.

Och man behöver växla själv.

För om man exempelvis kör med fyran eller femman med lågt varvtal och gasar på, så växlar inte bilen själv ner till trean eller tvåan utan fortsätter öka farten i saktare mak med den växel man hade från början.

Det går att ”stänga av” automatlådan så att växlingarna bara sker manuellt via paddlarna.

– Det går att koppla ur automatlådan, säger Eric.

– Men de flesta kunderna
tycker det är bekvämt att ha den i.

– Det är ju mycket att tänka på när man kör en sådan här bil första gången.

Härligast motorljud blir det om man åker ganska fort men på ganska lågt varvtal, och växlar ner ett eller två steg från exempelvis femman till fyran och trean så att varvtalat ökar kraftigt i varje steg.

Gasar man inte på inom någon sekund börjar motorljudet ”gurgla” eller ”bubbla” och ”smälla” i avgasröret.

Sedan gasar man
på för fullt och verkligen drar ut på varje växel och väntar länge med att växla från trean, och vidare upp till fyran och så vidare.

Vid höga varvtal låter motorn som att någon står precis bredvid och blåser högt i en trombon.

Då när bilen accelerar snabbt trycks man bakåt i stolsryggen och kinderna verkar även tryckas bakåt.

Det kanske är
inbillning men nog skulle bilen kunna ha ännu snabbare och kraftigare acceleration – kanske med turbo eller fyrhjulsdrift som är tabu på Ferrari-bilar men används av Lamborghini och Porsche.

De keramiska bromsarna får bilen att stanna väldigt snabbt.

Det är svårt att få riktigt bra precision i bromspedalen.

Det känns som
att man inte kan trycka ned den mer än någon centimeter.

Men det kanske är en vanesak eller så blir precisionen bättre när bromsarna är varma.

Tillbaka vid startplatsen efter kanske 45 minuter, känns det som om man åkt berg- och dalbana.

– Ditt leende går
från ena örat till det andra och du skakar i hela kroppen, säger personen som bokat åktiden efter Realtid.se.

Ferrari är precis på gång med ett eget tivoli i Abu Dhabi.

– De har precis öppnat det tror jag, säger Eric.

Enligt honom går det bra för GR8 Experience.

– Just nu är det fullbokat, säger han.

– Det är totalt fullbokat.

– Vi kör på fyra orter runt om i Skandinavien den här helgen, och det är fullbokat torsdag, fredag, lördag, söndag, måndag.

– Så det är väldigt populärt.

– Det är väldigt skoj.

Det finns inga direkta konkurrenter till er?

– Nej, vi har inga konkurrenter, säger Eric.

Någon körning på riktig racingbana blir det dock inte.

– Vi kör inga banor över huvud taget.

– Det blir lite för fort för kunderna som inte är vana, plus att det sliter väldigt mycket.

– Och sedan finns det inga försäkringar som täcker för banaktiviteter.

Testar folk annars vad era bilar verkligen går för eller kör de försiktigt?

– De kör väldigt försiktigt.

– Det flesta kör väldigt lugnt och sansat.

Åkturen börjar med att man får skriva på ett särskilt papper om villkoren för provkörningen.

– Under de sex år vi har varit igång, har det aldrig blivit någon skada på våra bilar under åkturerna med kunderna.

– Och det ska det väl inte bli nu när du ska köra heller, säger Eric innan Realtid.se:s åktur.

Något stopp av polisen för fortkörning har det enligt honom inte heller blivit under de år som GR8 Experience varit igång.

– Vi har haft tur.

Kör du själv era bilar privat mycket?

– När man sitter och kör 10-12 timmar om dagen under kundernas åkturer, då cyklar jag faktiskt hellre privat, säger Eric.

Det är så långa arbetsdagar alltså?

– Jaja, vi är fullbokade.

– Så det finns inte ens tid för att köra bilarna privat.

– Vi använder dem bara i företaget.

– Det är företagsbilar.

– De är enkom inköpta för att bedriva upplevelse- och eventverksamhet.

När Realtid.se från början ringde in till GR8 Experience och bokade åkturen, svarade Malin Hasslegren i telefon.

– Just nu har vi många kundbokningar, sa hon då.

– Vi kör torsdagar till söndagar med 20-40 kunder om dagen.

– Det är skoj
att det är så populärt.

GR8 Experience hade först som koncept att vara en ”bilmedlemsklubb”, där kunderna betalade inträde och sedan fick köra företagets bilar som medlemmar.

– Sedan fick vi
många förfrågningar från sportbilsåterförsäljare som Von Braun [som säljer Lamborghini i Sverige] och Autoropa [som säljer Ferrari och Maserati i Sverige].

– Återförsäljarna berättade att många kommer till dem med drömmar om att en dag äga en sådan bil.

– Men återförsäljarna har inte möjlighet att låta alla provköra bilarna.

– Har de demobilar inne är de avsedda för ”kvalificerade” kunder.

– Så återförsäljarna ringde oss och föreslog att vi skulle kunna köpa några av deras bilar, och låta folk köra en tur mot en viss ersättning.

– Och då ändrade vi inriktning till det.

– Vi tittade även på ett företag i Monaco som har ett liknande upplägg fast med äldre Ferrari-bilar.

– De kör på samma sätt som vi några kilometer med kunderna.

– Antingen kan kunderna välja att åka med bara som passagerare, eller att få köra med instruktör.

Enligt Hasslegren har GR8 Experience totalt åtta bilar.

– Det är Ferrari, Lamborghini, Porsche, Bentley och andra.

Mest är det företag som hyr bilarna till företagsevent.

– Då får vi vända och vrida med våra scheman för att få ihop det med bilarna i olika konstellationer, så att det ska passa företagskunderna.

– Företagen vill göra något som är lite kul.

– De vill att sina kunder ska komma ihåg dem, och vill stärka relationen till sina kunder.

– Då är det ett bra tillfälle att ta fram våra roliga bilar, som de kan köra allihop.

– Och man kan kombinera det med en middag eller så i fina lokaler vi hittar, så att det blir riktigt minnesvärt.

Största delen av era intäkter kommer alltså från företagskunder?

– I fjol var företag lite restriktiva med sina utgifter och kostnader.

– Då var privatkunder forfarande flest till antalet.

– Men ser man på intäkterna i kronor var företagskunderna vår största kundkategori.

– När företag väljer att anlita oss blir det större fakturor än för privatpersoner.

Priserna för respektive tjänst hos GR8 Experience är annars desamma för företag och privatpersoner.

Och reaktionerna från kunderna är positiva.

– Det är alltid kul att vi får positiva mejl från våra kunder, säger Hasslegren.

– Och när jag är instruktör brukar även lite ”torrare” män ge mig en kram då körningen är över.

– Även männens fruar brukar vara så glada.

– Många säger att drömmar inte kan upplevas, utan drömmar alltid bara är drömmar.

– Men vi vill ändra på det, och märker väldigt positiva reaktioner från kunderna.

– Ibland för en körning med en kund kommer hela kundens släkt på 20 personer och tittar på med fikakorgar.

GR8 Experience har totalt tio anställda varav sex instruktörer och fyra på kontoret.

Intäkterna ligger på 7 miljoner kronor kronor på årsbasis, och ökar med 30 procent per år.

– Tack vare att privatkonsumtionen har legat på en hög nivå, har vi kunnat fortsätta öka intäkterna.

– Och nu fortsätter privatkonsumtionen att öka samtidigt som företagskunderna kommer in också i större utsträckning.

GR8 Experience har även expanderat utanför Sverige, och finns i Norge, Danmark, och lite i Finland.

– Danmark är vi stora i, säger Hasslegren.

– I Danmark har vi ett 40-tal återförsäljare av våra ”produkter”.

– De annonserar om vårt erbjudande med körupplevelsen, och sedan köper de i sin tur den tjänsten från oss till sina kunder.

– Därutöver annonserar vi även en del själva i Danmark.

Lönsamhetsmässigt har GR8 Experience visat vinstsiffror sedan starten, enligt Hasslegren.

– Vi växer med en bil i taget, och väntar tills varje ny bil har genererat en viss likviditet och lönsamhet innan vi går vidare.

– Så vi drar inte på oss några stora kostnader innan vi kan bära det.

Den goda efterfrågan gjorde att företaget behövde nyanställa så att personalkostnaderna ökade med 1,5 miljoner kronor bara från 2008 till 2009.

GR8 Experiences huvudägare är Erik Moschos som har grekiskt ursprung och kom till Sverige som nioåring.

Hasslegren själv har fått köra företagets bilar en hel del.

– Det blir inte lika mycket nuförtiden.

– Men då och då hälsar jag på vid åkturerna med kunderna, och ser till så att vi ”levererar rätt grejer” och att kunderna får den känsla de söker.

Kundernas åkturer hos GR8 Experience inleds alltid med en fotografering och genomgång av bilen, varefter instruktören först kör en stund.

– Jag tänker själv på det mycket när jag hämtar ut våra bilar nya, att de är som museiföremål, säger Hasslegren.

– De är otroligt vackra och handgjorda, och kostar flera miljoner kronor.

– Så man måste visa lite respekt för dem.

– Kunderna uppskattar därför att först få åka med en bit med instruktören som kör bilen, och ser hur bilen hanteras.

– Våra bilar har sekventiella Formel 1-växellådor, så det blir ett annorlunda körsätt än med normala bilar.

– Och den här typen av bilar är lite bredare än vanliga bilar, och har mycket mer motorkraft.

Vad händer om man som kund kraschar med en av era bilar?

– Vi har bara haft två säljskador hittills, men vi har kompetent personal med bra kunskap för att hantera sådana situationer.

Skulle det värsta hända så finns det en försäkring som täcker skador.

– Men kunden måste betala en självrisk på 12.500 kronor, om det var kunden som orsakade skadan.

De två skador som inträffat var båda ”fälgskador” som uppkom då kunderna körde in i trottoaren.

I båda de fallen så var reparationskostnaderna lägre än självrisken 12.500 kronor, så då behöver kunden bara betala reparationskostnaden.

Enligt en broschyr från GR8 Experience har företaget ”tillgång till cirka 20 supersportbilar, varav ett 10-tal ägs av GR8 Experience”.

Det står att företaget finns i Göteborg, Malmö, Stockholm, Sundsvall, Åre, Köpenhamn och Oslo.

Annons