Öka dina chanser att få jobb!

Att söka jobb kan vara en utmanande uppgift, särskilt om du inte vet vad du vill arbeta med eller om du saknar rätt kunskaper och utbildning. Det kan vara frustrerande att skicka in ansökningar utan att bli kallad till en enda intervju, men det finns hjälp att få. Utbildningsföretaget Iris erbjuder en tjänst som heter rusta och matcha, som kan vara precis det du behöver för att komma in på arbetsmarknaden.

Gör dig redo för arbetsmarknaden – Utnyttja den här tjänsten!

Rusta och matcha är en tjänst som erbjuds av Arbetsförmedlingen i samarbete med externa leverantörer, och en av de mest framstående leverantörerna är Iris. Syftet med tjänsten är att rusta och förbereda dig för att vara mer attraktiv för arbetsgivare. Målet är att du snabbt ska kunna få ett jobb eller börja en utbildning som ger dig möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden.

När du deltar i Rusta och matcha tilldelas du en personlig handledare från Iris. Din handledare kommer att guida och stödja dig i processen att matcha dina kunskaper, erfarenheter och önskemål mot arbetsmarknaden. Om du saknar nödvändiga kvalifikationer kan handledaren hjälpa dig att hitta rätt utbildning för att förbättra dina chanser.

En individuell handlingsplan kommer att utarbetas mellan dig och din handledare. Planen kommer att anpassas efter dina behov, styrkor och önskemål. Det kan vara lätt att känna sig vilse som arbetssökande, särskilt om man har varit arbetslös under en längre tid. En personlig handledare kan vara ovärderlig i att hjälpa dig att hitta rätt mål och fokusera på dina drömmar.

Höj din kompetens och vidareutbilda dig med det nya omställningsstudiestödet

För de som vill öka sin kompetens eller studera något nytt påbörjades den 1 oktober 2022 ett nytt stöd kallat omställningsstudiestöd som kan vara till god hjälp för många. Detta stöd är till för dem mitt i arbetslivet och syftar till att stärka deras position på arbetsmarknaden.

Omställningsstudiestödet är en ekonomiskt bidrag som söks genom Centrala Studiestödsnämnden (CSN) och kan täcka upp till 80% av den tidigare lönen. Utöver detta generösa bidrag kan man även ansöka om ett lån. Stödet kan beviljas under 44 veckor för heltidsstudier eller under längre tid om studierna bedrivs på deltid.

Genom att utbilda sig på heltid eller deltid kan man stärka sin framtida ställning på arbetsmarknaden. Det övergripande syftet med detta stöd är att individer ska öka sina möjligheter att bygga upp en hållbar kompetens som är efterfrågad på arbetsmarknaden. I ansökan måste man kunna påvisa att den utbildning man söker kommer att uppnå detta syfte. CSN har uttryckt ett tydligt önskemål om att detta ska verifieras av den omställningsorganisation som man tillhör.

Bazoom Group
Vestergade 48H
DK-8000 Aarhus C

Vill du också synas här med ditt pressmeddelande? Läs mer här!