Enkla Media – Svenskarna spenderar mer pengar på hemrenoveringar under corona

Fasad- och fönsterarbeten och golvläggning. Detta är bara ett urval av de många bygg- och renoveringsuppgifter som de renoveringslystna svenskarna söker hantverkare till under corona. Faktum är att lusten att bygga om och renovera blomstrar så mycket att flera hantverksfirmor rapporterar om rekordbokningar under coronakrisen.

Restriktioner och karantän i hemmet under coronapandemin hindrar inte svenskar från att tänka kreativt och gå igång med olika byggprojekt i hemmet. Tvärtom. Nya siffror från Enkla Media kan dokumentera en tillväxt inom bygg- och renoveringsprojekt under 2020 med hela 25 procent jämfört med samma period förra året.

Mer tid i hemmet öppnar upp för nya möjligheter

Mer tid hemma och en paus från vardagens hamsterhjul ger möjlighet och tid för att starta nya byggprojekt hemma. Och detta märks av tydligt hos många av landets hantverkare. Portalerna fasadarbeten.se, hittamålare.nu ,golvläggare.nu och fönsterarbeten.se, som förmedlar hantverkare åt olika bygg- och renoveringsuppgifter, har sedan pandemin upplevt en stor tillväxt i antalet offertförfrågningar.

• Jag är stolt över att svenskarna använder våra olika portaler för att nå ut till de lokala hantverkarna. Antalet förfrågningar vi får in på våra olika portaler accelererar just nu, och kurvan går bara uppåt. 2020 har varit helt extraordinärt och vi inleder nu det nya året med en massiv efterfrågan på hantverkare, säger Fredrik Falkengren, VD på Enkla Media.

Renoveringsindex har totalt sett stigit med hela 9,9 procent i landet under 2020 jämfört med fjolåret. Renoveringsindex är ett mått på hur pass mycket svenskarna renoverar. Detta index väger samman SCB:s siffror om bland annat handel med bygg-, färg- vvs- och elartiklar samt statistik från Skatteverket om hur många som utnyttjat ROT-avdraget.

Fler timmar i hemmet har gett svenskarna möjlighet att förbättra och renovera sina hem.

Men svenskarnas önskan att göra något åt ​​hemmet räcker också för större investeringar som att renovera köket eller lägga nytt golv i hela huset. I somras var det till exempel många som fick avbryta deras planerade semester på grund av coronakrisen och valde då istället att investera i en uppgradering av sitt hem. Många av de renoveringslystra svenskarna passar också på att planerar projekten så att de till exempel kan måla om hemmet medan de fortfarande har isolerat sig i stugan.

• I början av coronakrisen upplevde vi enorm osäkerhet och ingen visste vad vi kunde förvänta oss. Så en tillväxt som denna som håller igång hjulen hos de många hantverksföretagen, kan vi inte vara nog tacksamma för. Mycket pekar på att vi under 2021 även kommer att märka av en coronapåverkan i vårt samhälle, vilket således också kommer att synas i antalet renoveringar. Det faktum att svenskarna prioriterar hemmen och att renoveringslusten hänger kvar är mycket glädjande. Folk vill göra något meningsfullt av tiden, säger Fredrik.

Fredrik Falkengren, VD på Enkla Media

Epost: fredrik.falkengren@enklamedia.com