Pressmeddelande

Digital marknadsföring och att generera fler leads

Publicerad

För företag idag är det extremt viktigt att lägga ner tid och energi på att ha en bra webbsida. Denna webbsida är ett led i den digitala marknadsföringen samt ett måste för att generera mer leads som det heter. Det är de personer du kan kommunicera med som eventuellt kan komma att bli dina kunder. Om du behöver en säljpartner för att få hjälp med detta att generera leads, så kan du vända dig till Concito. Att nå ut till fler människor är en process som du måste gå igenom och en leadprocess är flera moment. Bland annat består det av lead intelligence, som innebär att du ska förstå kunden och det genom att göra exempelvis olika sökbeteendeanalyser. Det för att nå rätt målgrupp.

De andra momenten i leadprocessen är lead scoring som används för att förstå vad för slags kund som är mest effektiv att nå, list segmentering som innebär att man segmenterar lead beroende på profiler och egenskaper. Sedan är det även lead nurturing, som innebär att man utvecklar kommunikationen, CRM integration för att göra gapet mellan marknadsföring och försäljning mindre samt Marketing automation (MA) som är ett system för att automatisera leads processen.

Konversation med målgruppen och att använda din webbplats på rätt sätt

Bara för att leads har ett intresse, så innebär det inte att automatiskt vill köpa. Har du en bra webbplats så stärker det givetvis varumärket samt din employer branding. Dock är det ju så att även om du får besökare till din webbplats, så handlar B2B försäljning mer om att kunna bygga långsiktiga relationer. Din webbsida ska inte bara vara för att bygga upp ditt varumärke, utan även för att du ska kunna skaffa kvalificerade leads som i sint tur ökar effektiviteten på marknadsföringen vilket i slutändan leder till merförsäljning.

Många lägger fokus på ranking, men det kan vara smart att istället lägga ner tid och energi på salesleads och kvalificerade nya leads. Det för att öka din digitala merförsäljning.

Vad är egentligen ett lead?

Det går att dela in personer i olika kategorier, som besökare, aktiva leads, prospekt och partner. En besökare är en person som kommer in på din webbsida och de är även de som kan kallas för passiva leads. De kan även delas in i att vara nya besökare och återkommande besökare. När det gäller aktiva lead så är det de som besöker din sida och gör en aktion. Det att fylla i ett formulär du har eller fyller i en nyhetslista.

Prospekt är ett lead som en säljare följt upp och där det leder till att bli ett försäljningsmöte. Kund är just en kund, som köper något och en partner är någon som har flera kunder, som även kan ha provision i kickback.

Leads kan skaffas på olika sätt. Via en bra säljpartner eller genom olika verktyg som leadpages, Google Analytics, Google Adwords, LinkedIn, annonser och mycket mer. Du bör vara påläst mer om detta för att få till det på ett bra sätt.

Annons