Autoliv får General Motors utmärkelse Årets leverantör 2016

(Stockholm, 5 april 2017) – – – Autoliv (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, har hedrats med General Motors utmärkelse Årets leverantör för sin styrenhet Sensing Diagnostic Module.

GM uppmärksammade 118 leverantörer från 15 länder med motiveringen att dessa konsekvent överträffat GMs förväntningar och bidragit med betydande värde eller nya innovationer. Autoliv tilldelades utmärkelsen för sjätte gången.

”Genom att vi fokuserar på att bygga positiva relationer med våra leverantörer skapas nya kundcentrerade innovationer samtidigt som GM prioriteras av våra leverantörer,” sa Steve Kiefer, GMs Vice President, Global Purchasing and Supply Chain. ”Företag som får vår utmärkelse är inte bara innovativa, de har också levererat högsta kvalitet, vilket är något våra kunder förtjänar.”

Autoliv fick utmärkelsen för den styrenhet som kontrollerar bilens passiva säkerhetssystem. De egenut­vecklade algoritmerna skyddar passagerarna i händelse av krock. ”Vi är hedrade och glada över GMs utmärkelse. Vår framgång kommer av vår passion för att rädda liv och ett ständigt fokus på robusta högkvalitativa lösningar i teknologins framkant,” sa Art Blanchford, Autoliv VP Sales and Marketing Electronics. Han tog emot priset på GMs ceremoni Årets leverantör som hölls för 25:e gången den 31 mars 2017 i Orlando, Florida.

Ett globalt team med GMs representanter från inköp, teknik, kvalitet, tillverkning och logistik valde ut leverantörer utifrån hur väl dessa uppfyllde kriterier inom inköp, kundvård och eftermarknad samt logistik.

Under 2016 stod General Motors för 10% av Autolivs försäljning. Årligen utrustas omkring 4 miljoner bilar från GM med denna styrenhet.

För ytterligare information kontakta:

Cathrine Stjärnekull, Director Corporate Communications, Tel +46 (0)8 58 72 06 81