Finans Nyhet

Pizzareklamen erövrar Europa

Publicerad

<pufftextlänk>Fyra svenskar har med bolaget Box innovation dragit igång annonsering på pizzakartonger.</pufftextlänk> Över 300 pizzerior har redan anslutit sig och innan året är slut ska åtminstone resten av Norden erövras. Vd:n Gustav Jaeckel räknar med en omsättning på 20 miljoner kronor första året.

Box innovation startade sina leveranser av pizzakartonger mars i år. Annonsering på kartonger finns sedan tidigare i andra länder, men bolaget går något annorlunda tillväga.

– Till skillnad från andra bolag ville vi äga distributionskanalen. De andra har delat ut kartonger till pizzeriorna, men det fungerar inte så bra, säger Gustav Jaeckel, vd för Box innovation.

Förutom kontakt med några av Europas största wellpapptillverkare så knyter Box innovation till sig pizzerior på tvåårsbasis. Mot en fast månadskostnad, som självklart är lägre än normala inköpspriser på kartonger, får pizzeriorna en obegränsad mängd kartonger.

Annons

– Eftersom pizzeriorna har järnkoll på vad de säljer kan vi garantera annonsörerna att si eller så många kartonger går ut, säger Gustav Jaeckel.

En av annonsörerna är Eurobet som under fotbolls-VM kommer annonsera på sammanlagt 200.000 kartonger.

– På så sätt når vi direkt till målgruppen. Killar som kollar på fotboll kanske köper med sig en pizza hem, ser vår reklam och så hoppas vi att de spelar på Eurobet, säger Gustaf Hagman, som arbetar med marknadsföring på Eurobet i Norden.

Annons

I Sverige täcker Box innovation området söder om Stockholm. Inom kort väntar Danmark och därefter är det tänkt att gå snabbt.

– Vi har tio länder på kö, med både pizzerior och annonsörer som väntar. Målet är hela Skandinavien samt Tyskland och England i år.

Hur går ni tillväga?

Annons

– Det gäller att hitta en annonsör. Förbinder vi oss att leverera så måste vi ha en annonsör bakom oss, annars får vi betala kartongerna själva. Sedan låter vi våra fältsäljare beta av ett område på några dagar.

Box innovation startades av 20-årige Gustav Jaeckel tillsammans med Kaj Cullberg, Björn Arnstedt och Marcus Larsson.

– Vi kände inte varandra innan och har olika ålder och bakgrund inom försäljning, reklam och telekom. Det har varit kanonkul.

Vilka har satsat pengar i Box innovation?

– Det är jag och de tre andra delägarna, ingen annan.

Annons