Realtid

USA:s varumärke kollapsar – Kina går om

USA:s
Donald Trump tror inte på soft power, vilket leder till konsekvenser för amerikanska varumärken som Coca Cola. (Foto: Alex Brandon/Gene J. Puskar AP/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Bojkotter, kritik och vikande anseende – USA:s varumärke förlorar kraft världen över. Samtidigt tar Kina chansen att vinna sympatier och inflytande.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ur ett PR-perspektiv har USA inte imponerat på omvärlden sedan Donald Trumps installation i vita huset.

På kort tid har administrationen skapat konflikter med länder över hela världen. Bland annat har de hotat gamla allierade med att ta allt från Kanada till Grönland eller Panama-kanalen.

Missa inte: USA:s anseende i fritt fall bland svenska beslutsfattare. Realtid

Enligt ett flertal analytiker är den nya amerikanska given ett uttalat avsteg från den tidigare satsningen på soft power.

USA tar ett steg bakåt

Ett av dessa stora avsteg som gjorts är de kraftiga neddragningarna i myndigheten Bureau of Democracy, Human Rights and Labor.

Enligt människorättsjuristen Michael Posner kommer neddragningen att leda till dels sämre förutsättningar för att upprätthålla mänskliga rättigheter globalt.

Dessutom kan det även leda till ett mer begränsat handlingsutrymme för USA att föra diplomati, skriver han i New York Times.

ANNONS
I Danmark har konsumtionen av Coca Cola minskat. Foto: (Gene J. Puskar/AP/TT)
ANNONS

Gynnar auktoritära rivaler

Även mannen som myntade själva begreppet soft power, Joseph Nye, var kritisk till USA:s vändning.

I sin sista opinionsartikel som publicerades i Social Europe, före sin död för två veckor sedan, riktade han skarp kritik.

Enligt Nye kommer det bli allt svårare för USA att förhandla med omvärlden. Det kan även bli svårare att få allierade att hjälpa dem när det behövs samtidigt som de gynnar landets auktoritära rivaler.

USA:s finansrykte i fritt fall – nu slår marknaden tillbaka

USA har nedgraderats av samtliga stora kreditinstitut.

Negativa effekter för USA:s varumärken

Soft power är ett vitt begrepp och innefattar allt från värderingar och kultur till politiska beslut – och kan påverka uppfattningen om ett land.

ANNONS

Att uppfattningen om USA nu lett till att fler velat ta avstånd från landet märks inte minst i konsumtionen.

Läs mer: Så påverkas Kina av tullarna – ny data från april. Dagens PS

I Kanada uppgav 61 procent i en Yougov-undersökning förra månaden att de bojkottar amerikanska produkter. Flera stora kedjor har tagit bort amerikanska produkter från hyllorna, skriver bland annat The Economist.

I Danmark har Carlsberg märkt av en minskad konsumtion av Coca-Cola. I Sverige har försäljningen av amerikansk alkohol minskat på Systembolaget.

Försöker fylla tomrummet

När USA tappar i soft power uppstår det ett vakuum som andra länder inte är sena att vilja fylla.

Enligt en undersökning gjord av researchbolaget Nira Data ser nu fler av jordens befolkning negativt än positivt på USA än tidigare – närmare bestämt fem procent, rapporterar bland annat Reuters.

Kina har därmed gått om USA i global uppskattning.

ANNONS

Svenskarna har fått nog av lågprisjättarna från Kina

Över åtta av tio ser dessa aktörer som ett hot och kräver skärpta regelverk.

Britterna satsar på soft power

Kina har försöker också öka sin soft power genom allt från filmexport till tv-spel – kanske framför allt genom Tiktok, skriver The Conversation.

Även USA:s historiskt närmaste vän, Storbritannien, satsar på att öka sin mjuka makt.

I början av året lanserade utrikesdepartementet sitt nya Soft Power Council som ska gynna kreativa industrier. Det syftar också till att stärka landets varumärke internationellt.

Missa inte: Xi hann före västvärlden – nu skördar Kina frukterna. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

ANNONS
ANNONS