Realtid

Svenska företag tror mest på Saudiarabien

saudiarabien
Ikea är ett av de svenska företagen som har närvaro i Saudiarabien, och Business Sweden-vd:n Jan Larsson kan notera att det är där som företagens optimism är som störst. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 16 juni 2025Publicerad: 16 juni 2025

Global oro ställer till det för näringslivet – men många svenska företag vädrar ändå framtidstro utomlands. Särskilt stor är optimismen i Saudiarabien.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det globala affärsklimatet har blivit svajigare. Konflikter och krig tillsammans med oförutsägbara politiska beslut innebär utmaningar.

Men svenska företag fortsätter trots detta att visa styrka på internationella marknader. Det framgår av Global Business Climate Survey 2025.

Missa inte: Svenska företags självbild krockar med verkligheten. Realtid

I den får svenska företagsledare har sin syn på affärsförutsättningarna i totalt 37 länder – och en tydlig favorit utkristalliserar sig.

Håller Saudiarabien högt

Undersökningen visar att svenska företag generellt har en försiktig syn på det kommande året, men att en klar majoritet ändå ger positiva omdömen om sina lokala verksamhetsklimat.

Särskilt stark framtidstro finns i Saudiarabien, som toppar listan. 90 procent av svenska företag anser att affärsklimatet i landet är bra eller mycket bra.

Även i Afrika har svenska företag stor framtidstro. Nyligen var Jan Larsson på besök i Nigeria tillsammans med kronprinsessan Victoria och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
ANNONS

Förenade arabemiraten, Indien, Danmark och Singapore är andra länder där svenska företag känner framtidstro. Regionen Mellanöstern och Afrika (MEA+) rankas högst när det gäller optimism, tätt följd av Asien-Stillahavsregionen (APAC).

Missa inte: Svenska familjebolag intar topplista bland världens största. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Förväntar sig tillväxt

Samtidigt rapporterar två tredjedelar av företagen att de var lönsamma under 2024, med särskilt starka resultat bland stora industribolag.

Den generella lönsamheten är jämnt fördelad mellan regionerna, vilket tyder på att svenska företag har hittat framgångsmodeller som fungerar globalt.

Tillväxtförväntningarna är också höga. Över 65 procent av företagen förväntar sig ökade intäkter under 2025, och nästan hälften planerar att öka sina investeringar på utländska marknader.

Svenska företag presterar starkt i osäkra läget

Svenska företag går bättre än skapligt trots ett mer osäkert affärsklimat.

”Ännu viktigare verktyg”

ANNONS

Intressant nog är investeringsviljan stark även i länder med lägre affärsklimatsbetyg, som Storbritannien, Chile och USA.

”Det är glädjande att se att svenska företag fortsätter att växa internationellt, trots ett mer osäkert globalt läge. Att vi nu täcker in 37 marknader gör undersökningen till ett ännu viktigare verktyg för företag som vill förstå och navigera i det globala affärslandskapet”, säger Jan Larsson, vd på Business Sweden, i ett pressmeddelande.

Rapporten lyfter även fram kostnadseffektivitet, strategiska partnerskap och god försäljningsförmåga som nyckelfaktorer för att behålla konkurrenskraften internationellt.

Missa inte: När kommer svensk ekonomi på fötter? ”Fastnat i en geggig grop”. Dagens PS

Positivt laddat varumärke

Dessutom uppger över 80 procent av företagen att det svenska varumärket är en tillgång i internationella affärer, särskilt i tillväxtmarknader som Brasilien, Turkiet och Sydkorea.

Hållbarhetsfrågor har fortsatt stor betydelse, framför allt i Europa där konsumenterna i länder som Norge, Nederländerna och Danmark låter klimatpåverkan påverka sina köpbeslut.

Samtidigt upplever många företag regulatoriska hinder i form av tullar och efterlevnadskrav. Men när det gäller de amerikanska tullarna är Sveriges företag ändå bättre placerade än många andra länder, rapporterar SVT.

ANNONS

Svenska företag bromsas av ökande byråkrati

AI skulle kunna ha varit en hjälp – men där halkar svenska företag efter i utvecklingen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS