Institutionella ägare sitter fast mellan kritik och maktlöshet – medan Volvo Cars kinesiska huvudägare lyser med sin frånvaro.
Pensionspengar i kläm när Geely styr Volvo Cars med järnhand


Mest läst i kategorin
Konflikten om styrningen av Volvo Cars (börskurs Volvo Car) har intensifierats efter att det framkommit att styrelseordförande Li Shufu endast närvarade vid 3 av 17 styrelsemöten under 2024.
Detta innebär en närvarofrekvens på endast 18 procent enligt bolagets årsredovisning, skriver Dagens Industri.
Missa inte: Volvo Cars-ägaren i en rävsax: ”Något måste göras”. Realtid
Svenska pensionssparares pengar har också hamnat i kläm i dramat.
”Säger sig självt”
AMF och Folksam, som är andra respektive tredje största ägare i Volvo Cars, kritiserar öppet Lis frånvaro – samtidigt som de sitter i valberedningen som ändå föreslår hans omval.
”Folksams förväntningar på både ordförande och ledamöter i styrelser är att styrelsemöten ska prioriteras. En närvaro på 18 procent är för låg, det säger sig självt”, säger Kajsa Moström, presschef på Folksam, till Dagens Industri.

Volvo Cars aktie faller på försäljningssiffror
Trots att Volvo Cars redovisar en ökning av försäljningen i februari faller aktien på Stockholmsbörsen kraftigt.
Även AMF uttrycker missnöje med situationen.
”Närvaron är inte ok”, säger Anders Oscarsson, aktiechef på AMF – som dock tillägger att Li på grund av jäv inte kunde delta vid ett av mötena.
Senaste nytt
Rådet: Rösta mot omval
Men kritiken går längre än så.
Den inflytelserika amerikanska röstningsrådgivaren ISS rekommenderar nu sina kunder att rösta mot omval av Li vid den kommande årsstämman den 3 april.
”Detta väcker allvarliga farhågor kring hans engagemang i bolaget och ifrågasätter om det är lämpligt att han fortsätter som styrelseordförande”, skriver ISS i en rapport till sina kunder.
Läs även: Volvos besvikelse mot EU: ”En push från andra”. Realtid
Rasat 60 procent
Aktieägarna har redan tagit en ekonomisk smäll. Volvo Cars aktiekurs har tappat mer än 60 procent sedan börsnoteringen 2021 – och 61 procent sedan Jim Rowan tillträdde som vd i mars 2022, skriver Dagens industri.
Trots detta har fått generösa bonusar.
Under 2024 uppgick hans totala ersättning till nästan 52 miljoner kronor, varav nästan 17 miljoner var bonus – något som ISS också kritiserar.
”Bryr sig inte om bolaget”
Aktiespararna, som representerar mindre privata investerare, har länge kritiserat situationen.
”Han verkar ha en principiell uppfattning om att han ska vara ordförande fast han inte bryr sig om bolaget”, säger Joacim Olsson, vd för Aktiespararna, enligt DI.

Aktiespararna köper krisaktien: ”Prisar in elände”
2024 var ett rekordår för bolaget men raset på börsen fortsatte ändå nedåt när årsbokslutet kom häromveckan.
Volvo Cars självt försvarar dock sin ordförande.
”Eric Li är en aktiv ordförande som är fullt engagerad i Volvo Cars angelägenheter och som fortsätter att ge råd och stöd till bolagets resa”, säger presschefen Kristin Boldemann Wester till Dagens Industri.
Kan hållas gisslan
Problemet för de svenska institutionella ägarna är tydligt: Li Shufus bolag Geely kontrollerar 79 procent av rösterna i bolaget.
”För en kinesisk huvudägare som kontrollerar 79 procent av rösterna är det heller inte så svårt att köra över två ägare som tillsammans kontrollerar 5,8 procent av rösterna”, skriver Dagens Industris Torbjörn Isacson.
Missa inte: Volvo Cars kan flytta produktionen: ”Turbulent”. Realtid
Svenska ägare står därmed inför ett dilemma: att lämna Volvo Cars skulle innebära att de tappar sin plats vid bordet och riskerar att skapa andra följdeffekter i de svensk-kinesiska relationerna.
Samtidigt riskerar deras pensionspengar att fortsätta hållas ”som gisslan i ett politiskt spel och i en dålig aktie”, som Isacson uttrycker det.

Börsfloppen Volvo Cars ”hatad av marknaden”
Nästan 170 000 aktieägarna är för stunden drabbade av Stockholmsbörsens stora magplask Volvo Cars.