Realtid

Miljonstölder av kaffe – drogkartellernas nya guldkalv

kaffe
Drogkartellerna berikar sig genom att sälja stulet kaffe. (Foto: Canva/Esteban Felix/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 04 juli 2025Publicerad: 04 juli 2025

När guld och kaffe når rekordnivåer ökar brotten i Colombia och Brasilien. Vapenvåld, utpressning och rån hotar både försörjning och rättssäkerhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det stigande värdet på råvaror som guld och kaffe har förvandlat delar av Latinamerika till spelplatser för ny typ av organiserad brottslighet.

I Colombia lämnar kokainkarteller droghandeln för illegala guldgruvor, medan väpnade rån mot kaffetransporter eskalerar i Brasilien.

Missa inte: Kaffets framtid avgörs i Brasilien: ”Inte alls bra”. Realtid

I Colombia har den globala ekonomiska oron och stigande guldpris gett upphov till en ny guldrush. Tusentals människor söker lyckan i landets djungler, men exploateringen har också lett till våldsamma konflikter.

”Enastående intäkter”

Enligt Wall Street Journal utnyttjar grupper som Gulfklanen och den tidigare gerillan ELN det ökade värdet på metallen för att ta kontroll över guldproducerande regioner.

Kaffe
Kartellernas verksamhet driver upp de globala kaffepriserna. (Foto: Anna Tärnhuvud/SvD/TT)

”Dessa illegala grupper är ute efter enastående intäkter”, säger Luis Álvaro Pardo, chef för Colombias gruvmyndighet, till tidningen.

ANNONS

Metoden är ofta brutal. Småskaliga guldgrävare pressas på del av produktionen, medan falska gruvlicenser används för att maskera illegal verksamhet.

Läs även: EBM: Kriminella bygger miljardimperier. Realtid

Samtidigt innebär det en livlina för många fattiga.

”Vi är glada. Tack vare Gud har vi tjänat pengar till nödvändigheter och för att betala av skulder”, säger guldvaskaren Elizabeth Mosquera.

ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

Kaffe för miljoner försvinner

I Brasilien är det inte guld utan kaffe som skapat en ny frontlinje. Med priser på arabicabönor nära rekordnivåer efter svaga skördar har antalet rån mot kaffeproducenter ökat kraftigt.

Enligt Bloomberg har stöldsäsongen som pågår från maj till september redan kallats den värsta i mannaminne.

Kokainanvändningen slår rekord – här ökar den mest

Det kokar på den globala drogmarknaden.

ANNONS

”Brott är en ekonomisk aktivitet. En skörd med högt förädlingsvärde lockar kriminella”, säger Guilherme Derrite, säkerhetsminister i São Paulo.

Dramatiska kapningar, där chaufförer tas som gisslan och kaffelass till miljonvärden försvinner, har blivit vanliga. Organisationen Cocapec i São Paulo varnar sina medlemmar med broschyrer och har infört gratis försäkringar mot stölder.

Låg uppklarningsprocent

”De lyckas sälja det enkelt. Till små rosterier, utan papper och utan skatt”, säger kaffebonden Alessandra Peloso till Bloomberg.

Trots myndigheters insatser – som det brasilianska initiativet ”Campo Seguro” – är spårbarheten låg och uppklarningsprocenten låg, särskilt när varorna snabbt försvinner in i svarta distributionskedjor.

De två exemplen visar på en växande trend: när råvarupriser når nya höjder, följer kriminaliteten tätt i spåren.

För både Colombia och Brasilien innebär det ett dubbelt dilemma – hur bekämpa kriminaliteten utan att slå undan benen för de många som livnär sig i gråzonen?

Läs även: Var tredje kommun utsatt för välfärdsbrott: ”Stort mörkertal”. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS