När restriktionerna för spelreklam ökar tar kryptoföretag en allt större plats som sponsorer i Premier League. För säsongen 2024/25 har kryptoföretagen investerat rekordbelopp och ger nya intäktsmöjligheter till klubbarna.
Kryptosponsring slår rekord i Premier League
Mest läst i kategorin
Med spelreklam på väg att fasas ut har kryptovalutaföretag blivit en allt mer betydande inkomstkälla för Premier League-klubbar.
Enligt sponsringsbyrån SportQuake har kryptoföretag spenderat nästan 130 miljoner pund på sponsoravtal inför säsongen 2024/25 – vilket är en rekordnivå, rapporterar Bloomberg.
Detta väntas öka ytterligare under säsongen när fler partnerskap tillkännages.
Missa inte: Tottenhams ägare åtalad för insiderbrott. Realtid
Varumärkesbyggande efter skandaler
Det har redan skett nästan en fördubbling jämfört med tidigare säsong, då 14 av Premier Leagues 20 klubbar tecknat partnerskap eller sponsoravtal med totalt 15 olika kryptoföretag, uppger Protos.
För klubbarna innebär detta en välkommen lösning, då ett förbud mot spelreklam på matchtröjor träder i kraft 2026.
Samtidigt försöker kryptoföretagen återuppbygga sina varumärken efter tidigare skandaler inom industrin. Stora namn som Crypto.com och OKX har ingått omfattande avtal med klubbar som Manchester City och Tottenham Hotspur.
Även om kryptosponsring kan vara riskfylld, ser många klubbar det som en attraktiv lösning. Men experter varnar för riskerna, då kryptobranschen fortfarande präglas av volatilitet och skandaler.
Läs vidare:
Krypto – ny era med gamla utmaningar. Realtid
Storskaligt bedrägeri – affärsman får böta 250 miljoner dollar. Realtid