Samtidigt som Volvo Cars kämpar för att hålla tidsplanen för sin nya elbil EX60, skiftar maktbalansen gentemot storägaren Geely.
Krisdrabbade Volvo Cars pressas från två håll


Dagens Industri rapporterade tidigare i veckan att Volvo Cars (börskurs Volvo Car) är på väg att förlora möjligheten att utveckla egna bilplattformar.
Framtida fordonsutveckling kommer i större utsträckning att flyttas till Geelys organisation i Kina. Grundaren Li Shufu anser att biltillverkaren inte levererat det han förväntat sig.
Läs även: Från pensionär till Volvo Cars vd – på en vecka. Realtid
”Han har tappat tålamodet och vill inte se mer pengar slösas bort i långdragna utvecklingsprojekt”, säger en källa till DI.
EX60 riskerar försenas
DI erfar nu att ett annat bakslag drabbat biltillverkaren. Volvo Cars viktiga lansering av den eldrivna EX60:n riskerar nämligen att försenas.
Planen var att EX60 skulle nå marknaden nästa år, men uppgifter inifrån bolaget säger att man inte följer tidsplanen och budgeten.

”Det ser ut som att den kommer att bli försenad”, säger en källa till Dagens Industri.
Uppgifterna bekräftas dock inte av bolagets presschef.
Senaste nytt
Gjuts i stora block
Det är högt ställda förväntningar på EX60, som blir Volvo Cars första eldrivna modell i mellanstorlek. Föregångaren XC60, som finns som både bensinbil och laddhybrid, är bolagets klart bäst säljande modell.
EX60 bygger på plattformen Spa3 (Scalable Product Architecture) som är en vidareutveckling av Spa2.
Det innebär att den nya bilmodellen blir den första att tillverkas med så kallad megacasting, en teknik där delar av karossen gjuts i stora block istället för att hundratals mindre delar svetsas ihop.

Volvo om samarbetet med Google: ”Stort och oerhört viktigt”
Första fordonstillverkaren som inkluderar Google Gemini i sina bilar.
Bättre lönsamhet
Plattformen Spa togs fram av Volvo Cars på egen hand och färdigställdes efter att Ford sålt bolaget till Geely i början av 2010-talet.
Volvo Cars steg upp mot ett lyxigare modellprogram bygger på Spa och började med modellen XC90 2015.
Läs även: Svenska storbolag halkar efter miljömålen. Realtid
I slutet av 2023 lanserades en liten eldriven suv kallad EX30 genom att man använde den flexibla plattformen SEA som utvecklats inom Geely.
Utvecklingstiden blev betydligt kortare än för EX90 och lönsamheten förbättrades. Samma sak gäller för minibussen EM90 samt den nya XC70 som enbart är för den kinesiska marknaden.

Volvo Cars tvingas till uppsägningar och besparingar: ”Mycket svår period”
Redovisar ett svagt första kvartal 2025.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. Tidigare på Viasat Sport och MTG.