Olja från Venezuela till ett värde om 1 miljard dollar kan ha märkts om som brasiliansk. På så vis har man både sänkt kostnader och kunnat kringgå amerikanska sanktioner.
Kontroversiell olja till Kina märks om – blir "brasiliansk"


Kinesiska raffinaderier är stora importörer av råolja från länder som USA lagt sanktioner på, som Venezuela och Iran.
För att kunna importera sanktionerad olja har den behövt mellanlanda i Malaysia innan vidare export.
Missa inte: Saudiarabien straffar USA med lågt oljepris. Realtid
Från och med juli 2024 har olja från Venezuela dock märkts om som om den vore från Brasilien. Tack vare detta har transporterna kunnat gå direkt till Kina utan någon mellanhand – och minskat färden med fyra dagar, rapporterar Reuters.
Tidigare har man överfört olja från skepp till skepp till havs. Nu har man även börjat manipulera skeppens gps-placering. Det får det att framstå som att skeppen avfärdat från brasilianska hamnar.
Olika sorters olja
Ett av sätten man kunnat ta reda på detta är att oljan skiljer sig åt i kvalitet. Den typ av olja som märkts som brasiliansk är helt enkelt inte den sort som utvinns i Brasilien.
Venezuela skickade förra året 351 000 fat olja (bpd) och tungt bränsle till Kina. Volymerna ökade till 464 000 (bpd) under de första fyra månaderna under 2025, enligt Reuters.

Det mesta av Kinas oljeimport från Venezuela deklareras fortfarande som kommandes från Malaysia. Under 10 procent registreras officiellt som från Venezuela.
Förutom att minska transporttiden hjälper den nya märkningen handlarna. Den gör det möjligt att säkra finansieringen enklare än om den skulle komma från Venezuela.
Senaste nytt
Inte enda handelshindret som undviks
Sanktioner mot Venezuela har införts av flera amerikanska administrationer vid olika tillfällen.
De nuvarande tillkom under Joe Bidens administration och är inte kopplade till Donald Trumps pågående handelskrig.

Ryska skuggflottan byter strategi – dribblar bort EU:s sanktioner
Nu står Europa inför en ny våg av laglösa oljetankrar.
Sanktionerna har orsakat problem för bland annat Chevron. De fick nyligen återlämna olja från Venezuela då de inte kunde få igenom transaktionerna som krävdes på grund av sanktionerna, skriver Energynews.
För att undvika de höga tullarna har Kina börjat ”tvätta” varor via andra länder som Malaysia och Vietnam. Varorna märks om för att kunna gå på export vidare till USA.
Läs även: Riskfyllda oljeplanen ska tvinga omvärlden till lydnad. Realtid

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.