Realtid

Kina pressat från två håll: "Måste klara oss själva"

Kina
Kina ligger långt framme inom många områden men är fortfarande starkt beroende av avancerad teknologi från väst. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 30 juni 2025Publicerad: 30 juni 2025

Trots att Kina är världens största tillverkningsnation står landets industri inför ett dubbelt dilemma: en avtagande inhemsk efterfrågan och ett fortsatt beroende av utländsk högteknologi.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tillverkningsaktiviteten minskade för tredje månaden i rad i juni, visar färska siffror från det nationella statistikbyrån, vilket sätter press på beslutsfattarna att stimulera ekonomin.

Kinas inköpschefsindex (PMI) för tillverkning låg i juni på 49,7 – under 50-gränsen som signalerar tillväxt – vilket dock var en liten förbättring jämfört med maj.

Missa inte: Supermakternas vapenvila – Kina och USA eniga om handeln. Realtid

Minskad export till USA, en trög bostadsmarknad och ihållande deflation gör att återhämtningen dröjer.

”Deflationen i Kina fördjupas, och priskriget mellan sektorer intensifieras”, säger Dan Wang vid Eurasia Group enligt Financial Times.

Siktar på självförsörjning

Samtidigt pågår en annan kamp bakom kulisserna – den mot landets industriella ”chokepoints”, det vill säga kritiska komponenter och teknologier där Kina är beroende av utländska leverantörer.

Kinesisk teknologi
I Kina anses inte den inhemska teknologin vara lika pålitlig som den som importeras från väst. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
ANNONS

Även om framsteg görs inom vissa områden, som litiumbatteriseparatorer och lidar-teknik, är andra som halvledare och kolfiberkompositer fortsatt svåra att bemästra.

President Xi Jinping besökte nyligen Luoyang Bearing Group, en symbolisk fabrik med rötter i Mao-eran, och manade till teknologisk självförsörjning.

Läs även: ”Ny Kina-chock hotar Europas omställning”. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

magisk
Spela klippet
Realtid Partner

Magisk sommarkväll med Jöback – nu hemma i din soffa

14 juli 2025
relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025

”Finns en stereotyp”

”Kina måste fortsätta förbättra sin tillverkningssektor, insistera på självförsörjning och behärska nyckelteknologier”, sa han till ingenjörer på platsen.

Ett exempel på hur teknologiska framsteg driver denna ambition är bolaget DeepVision Technology, vars AI-drivna inspektionssystem förbättrat kvalitetskontrollen av kullager till den grad att andelen godkända produkter ökat från under 90 till 97 procent.

”Det finns en stereotyp att Kina inte kan producera högprecisionsmaskiner – jag tycker inte det stämmer längre”, säger grundaren Wang Shuailin till Financial Times.

Om USA gör slut: EU söker en framtid i Asien

Relationen mellan USA och EU har blivit alltmer ansträngd sedan maktskiftet i Vita huset.

ANNONS

Handelskriget ger andrum

Men trots tekniska framsteg återstår ett förtroendegap. Enligt en tidigare CIA-analys föredrar många kinesiska företag fortfarande importerade komponenter, då de uppfattas som mer pålitliga.

Zhiwei Zhang, chefsekonom på Pinpoint Asset Management, pekar dessutom på en svårförutsägbar framtid.

”Deflationstrycket kvarstår och arbetsmarknaden är under press”, säger han.

På makronivå ser andra kvartalets samlade PMI-siffror sämre ut än första kvartalet, vilket tyder på avmattad BNP-tillväxt. Den kortvariga vapenvilan i handelskriget med USA ger viss andrum, men långsiktiga utmaningar kvarstår.

Läs även: USA bombar, Europa brinner – och Kina tar täten. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS