Flera försäkringsbolag får nu kritik från Konsumentverket för bristfällig information och tveksamma villkor i hemförsäkringen. Myndigheten kräver nu skärpning för att skydda konsumenterna.
Försäkringsbolag kritiseras – oskäliga villkor i hemförsäkringen


Mest läst i kategorin
Det handlar om åtta försäkringsbolag som Konsumentverket har kontrollerat: Dina Försäkring AB, Folksam Sak, Gjensidige, Hedvig, ICA Försäkring, If, Länsförsäkringar Stockholm och Trygg-Hansa.
Syftet var att undersöka tydligheten i informationen och skäligheten i villkoren för ansvarsmomentet.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Granskningen visade att villkoren är snarlika mellan bolagen, med en självrisk på cirka 1 500 kronor och ett maximalt ersättningsbelopp på fem miljoner kronor.
Missa inte: Folksam gör miljardinvesteringar i fastighet. Realtid
Kan leda till osäkerhet
Men trots dessa likheter riktar Konsumentverket kritik mot vissa villkor som anses otydliga eller potentiellt oskäliga.
Ett exempel är termen ”annan förvärvsverksamhet”, som används för att undanta skadeståndskrav kopplade till yrkes- eller tjänsteutövning. Myndigheten anser att detta uttryck är vagt och kan leda till osäkerhet för konsumenterna.
Läs även: Köpa begagnad bil – kan bli en mardröm. Dagens PS
Ett annat villkor som ifrågasätts är undantaget för skador på egendom som konsumenten ”på annat sätt tagit mer än helt tillfällig befattning med”.
Konsumentverket menar att formuleringen är oklar och ger utrymme för tolkningar, vilket kan vara oskäligt mot konsumenten.

E-handelsföretag fuskar med reapriser
Många e-handelsföretag fuskar med reapriser och lever inte upp till bestämmelserna i lagen. Nu ingriper Konsumentverket mot flera företag.
Dessutom kritiseras villkor som undantar skador orsakade av ”slitage eller vanvård”. Konsumentverket anser att detta kan vara ett otillåtet omfattningsvillkor enligt försäkringsavtalslagen och därmed oskäligt.
Senaste nytt
Skickat skrivelser till berörda bolag
Myndigheten påpekar också att informationen om ansvarsmomentet ofta är bristfällig.
I produktfaktablad berörs detta skydd mycket kortfattat, och Konsumentverket rekommenderar att förköpsinformationen åtminstone bör innehålla en tydlig beskrivning av vad skyddet innebär, vilket maxbelopp som gäller och hur hög självrisken är.
Missa inte: Fem stora matbluffar 2024: Gick du på nitarna i mataffären? News55
Som en följd av granskningen har Konsumentverket skickat skrivelser till de berörda bolagen med en redogörelse för de noterade bristerna.
I de flesta fall uppmanas bolagen att förbättra informationen och avtalsvillkoren, och vissa villkor ifrågasätts som oskäliga.

Försäkringarna du kan göra dig av med i år
Hur många försäkringar har du egentligen – och hur många av dem är verkligen nödvändiga? Man ska försäkra bilen, barnet, huset och lönen. Men så har

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.