Realtid

Försäkringsbolag kritiseras – oskäliga villkor i hemförsäkringen

Försäkringsbolag
Konsumentverket riktar kritik mot vissa villkor som anses otydliga eller potentiellt oskäliga. (Foto: Pexels)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 11 feb. 2025Publicerad: 11 feb. 2025

Flera försäkringsbolag får nu kritik från Konsumentverket för bristfällig information och tveksamma villkor i hemförsäkringen. Myndigheten kräver nu skärpning för att skydda konsumenterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om åtta försäkringsbolag som Konsumentverket har kontrollerat: Dina Försäkring AB, Folksam Sak, Gjensidige, Hedvig, ICA Försäkring, If, Länsförsäkringar Stockholm och Trygg-Hansa.

Syftet var att undersöka tydligheten i informationen och skäligheten i villkoren för ansvarsmomentet.

Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Granskningen visade att villkoren är snarlika mellan bolagen, med en självrisk på cirka 1 500 kronor och ett maximalt ersättningsbelopp på fem miljoner kronor.

Missa inte: Folksam gör miljardinvesteringar i fastighet. Realtid

Kan leda till osäkerhet

Men trots dessa likheter riktar Konsumentverket kritik mot vissa villkor som anses otydliga eller potentiellt oskäliga.

Ett exempel är termen ”annan förvärvsverksamhet”, som används för att undanta skadeståndskrav kopplade till yrkes- eller tjänsteutövning. Myndigheten anser att detta uttryck är vagt och kan leda till osäkerhet för konsumenterna.

ANNONS

Läs även: Köpa begagnad bil – kan bli en mardröm. Dagens PS

Ett annat villkor som ifrågasätts är undantaget för skador på egendom som konsumenten ”på annat sätt tagit mer än helt tillfällig befattning med”.

Konsumentverket menar att formuleringen är oklar och ger utrymme för tolkningar, vilket kan vara oskäligt mot konsumenten.

E-handelsföretag fuskar med reapriser

Många e-handelsföretag fuskar med reapriser och lever inte upp till bestämmelserna i lagen. Nu ingriper Konsumentverket mot flera företag.

Dessutom kritiseras villkor som undantar skador orsakade av ”slitage eller vanvård”. Konsumentverket anser att detta kan vara ett otillåtet omfattningsvillkor enligt försäkringsavtalslagen och därmed oskäligt.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024

Skickat skrivelser till berörda bolag

Myndigheten påpekar också att informationen om ansvarsmomentet ofta är bristfällig.

I produktfaktablad berörs detta skydd mycket kortfattat, och Konsumentverket rekommenderar att förköpsinformationen åtminstone bör innehålla en tydlig beskrivning av vad skyddet innebär, vilket maxbelopp som gäller och hur hög självrisken är.

ANNONS

Missa inte: Fem stora matbluffar 2024: Gick du på nitarna i mataffären? News55

Som en följd av granskningen har Konsumentverket skickat skrivelser till de berörda bolagen med en redogörelse för de noterade bristerna.

I de flesta fall uppmanas bolagen att förbättra informationen och avtalsvillkoren, och vissa villkor ifrågasätts som oskäliga.

Försäkringarna du kan göra dig av med i år 

Hur många försäkringar har du egentligen – och hur många av dem är verkligen nödvändiga?  Man ska försäkra bilen, barnet, huset och lönen. Men så har

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

ANNONS