Realtid

Explosion i gigekonomin – EU kräver nya regler

Explosion i gigekonomin kräver nya regler
Gigekonomin präglas av låga löner och oklara anställningsvillkor. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 27 nov. 2024Publicerad: 27 nov. 2024

Den europeiska gigekonomin fortsätter att expandera i snabb takt. Anställningsformen präglas dock av låga löner och oklara villkor – något som EU vill ändra på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt färska siffror från EU väntas gigekonomin omfatta 43 miljoner arbetare nästa år. Detta motsvarar en ökning med över 50 procent sedan år 2022.

”Gigekonomin är en del av plattformsekonomin, men den innehåller också andra aspekter som delningsekonomin”, säger Gustav Hägg, docent i företagsekonomi vid Malmö universitet, till Dagens Industri.

Missa inte: Indiens svar på Foodora tar över skoterleveranser. Realtid

Otydlig anställningsstatus

Gigarbete kännetecknas av flexibilitet för arbetarna och låga kostnader för tjänsterna. Men det medför också flera stora utmaningar, som bristande arbetsvillkor och otydlig anställningsstatus.

Av de 26,3 miljoner människor som arbetar för digitala plattformar i Europa är hela 93 procent klassificerade som egenföretagare. Men många av dessa arbetare kan vara felklassificerade, enligt EU-parlamentets data.

Läs även: Techgurun: ”Om 10 år är trygga jobb borta”. Dagens PS

Krav på kollektivavtal

ANNONS

För att adressera dessa problem har EU-parlamentet röstat igenom ett nytt direktiv som syftar till att rätta till gigarbetares anställningsstatus.

”Om EU:s direktiv godkänns kan vi förvänta oss ökad säkerhet och fler krav på kollektivavtal”, säger Hägg.

Läs även: Alarmerande ökning av fräckt äldrebedrägeri. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS