Mattias Loxi, medgrundare Cinode. Foto: Håkan Målbäck
Mattias Loxi, medgrundare Cinode. Foto: Håkan Målbäck
M&A

"Leveransen blir allt mer digital"

Branschbedömare beskriver EY:s förvärv av Doberman som "lite vågat i dessa tider" – samtidigt passar det väl in i trenden de senaste tre–fyra åren.

Uppdaterad 2020-04-01
Publicerad 2020-03-30

På måndagsmorgonen stod det klart att revisions- och rådgivningsjätten EY förvärvar designbyrån Doberman. Branschen är inte förvånad även om timingen väcker viss reaktion. Förvärvet är sannolikt inte det sista inom Big4 (världens fyra största revisionsbolag: EY, Deloitte, KPMG, PWC). Läs mer om det här.

– Onekligen ett spännande förvärv. Lite vågat i dessa tider kan man tycka. Hur som helst så följer det trenden vi har sett ett bra tag att Big4 köper upp även byråer för att bredda sitt erbjudande. Vi har ju sett exempelvis branschkollegan PWC köpa byrån Pond men också att Big4 satsat stort på förvärv inom cyber security, säger Mattias Loxi, medgrundare till konsultplattformsbolaget Cinode.

Mattias Loxi gör regelbundna omvärldsbevakningar av konsultbranschen. Han noterar att förvärvet passar väl in i trenden för de större revisionsbolagen.

– De senaste tre till fyra åren har vi generellt sett väldigt många förvärv där reklam- och UX-byråer går till IT-konsultbolag när leveransen blir allt mer digital. Där kombineras marknads- och reklamkompetensen på byråerna med det digitala kunnandet från IT-konsultbolagen – vilket ger helt nya möjligheter.

Exempel är allt från Accentures köp av Kaplan till ÅF:s köp av Inuse och Hiq:s många satsningar på senare år.

KPMG:s operativa chef Andreas Dammert intygar att alla inom Big4 löpande utvärderar förvärv och samarbeten som kan göra att tjänster blir mer attraktiva för kunderna.

– Att vi kan komma att se fler samarbeten av typen som Doberman är inte osannolikt, säger Andreas Dammert.

Han ser också flera likheter i dagens förvärv med deras egen verksamhet.

– Inom KPMG har vi haft en liknande utveckling när vi förvärvade Everdon Security som hade en bra strategisk fit för oss. KPMG har också satsat stort på att bygga den digitala närvaron genom uppbyggnaden av Lighthouse och lanseringen av Insights Center på Lindholmen i Göteborg. KPMG var även medgrundare av AI Innovation of Sweden, säger Andreas Dammert.
 

Platsannonser