Konsult

Därför köper EY designbyrån Doberman

Revisionsjätten EY köper designbyrån Doberman. För EY handlar köpet om att fullfölja en global strategi.

Uppdaterad 2020-03-30
Publicerad 2020-03-30

EY:s Nordenchef Jesper Almström förklarar i Dagens Industri tankarna bakom köpet.

– EY har på flera håll i världen den här typen av erbjudande. Vi har rekryterat och förvärvat team i Indien, Europa och USA. Här har vi fokuserat på att få det bästa möjliga teamet på marknaden och jag är övertygad om att det är Doberman. Det är helt enkelt vårt drömförvärv, säger EY:s Nordenchef Jesper Almström till Dagens Industri.

Utvecklingen att konsulter inom management- och strategiområdet köper byråer med annan inriktning, till exempel design, har pågått de senaste åren. Ett exempel är att McKinsey förvärvade svenska byrån Veryday för några år sedan. Förra året köpte riskkapitalbolaget Altor och Curamando, som arbetar med digital marknadsföring, bolagen Kurppa Hosk, Keybroker och Animal.

– Vi gör inte det här för att andra gjort samma sak. Dels gör vi det här för att kunderna och kundernas kunder efterfrågar det, dels för att mina kollegor efterfrågar det och att det gör oss till ett ännu mer spännande karriärval för medarbetare, säger Jesper Almström till Dagens Industri.

Det är inte officiellt hur mycket EY betalat för Doberman. Bolaget omsatte under 2018 116 miljoner kronor.

Tack var den nya ägaren EY ska Doberman nu expandera till Norge och Danmark. Dobermans grundare och koncernchef Lisa Lindström kommer att arbeta vidare i bolaget.

Lisa Lindström säger till Dagens Industri att Doberman och EY har några gemensamma erbjudanden ute till kunder ”som man inte riktigt kan prata om ännu”.

Platsannonser