Annons

Annons

Multitasking gör dig dummare

Mina råd till pressade chefer

Johanna Dahlgren
Johanna Dahlgren

Johanna Dahlgren

är legitimerad psykolog och civilekonom och arbetar som organisations-konsult.

Din dag är fullspäckad av möten. På lunchen och på väg mellan möten försöker du läsa mejl och svara på omgivningens förfrågningar. Kanske även under möten? I en undersökning utförd av Apsis uppger 33 procent att de ofta läser mejl under möten.

På kvällen när barnen sover åker datorn upp igen för att svara på mail som inkommit under eftermiddagen OCH du får svar av kollegorna inom fem minuter! Känslan av att inte komma ikapp, av att inte hinna med ”det riktiga jobbet” biter sig fast. Känslan av otillräcklighet. Känner du igen dig?

Visste du att det i genomsnitt tar 15 minuter att återgå till effektivt arbete efter att ”bara” ha svarat på ett mejl? Har man väl öppnat inkorgen brukar man dessutom riva av ett par till, vilket snabbt resulterar i ytterligare mejl i inkorgen.

Annons

Annons

Teknisk utveckling och ständig uppkoppling ger oss möjligheten att vara flexibla i förhållande till när och var vi vill arbeta, men samtidigt suddas gränserna ut mellan arbete och återhämtning.

För att möta leverans- och effektivitetskrav som ställs på oss (och som vi själva ställer på oss) har det blivit allt svårare att göra en sak i taget. Multitasking har nästan blivit en självklarhet och något man gärna lyfter fram som en god egenskap i utvecklingssamtal eller vid anställningsintervjuer. Det har dock visat sig att multitasking har motsatt effekt. 

Genom att göra fler saker samtidigt sänks din produktivitet, din kreativitet och förmågan att fatta kloka beslut. Forskare på University of London genomförde en studie på 1.100 medarbetare i ett brittiskt företag och kom fram att multitasking via elektronisk media (mejla och tala i telefon samtidigt) orsakade större påverkan på IQ än att röka marijuana eller förlora en natts sömn.

Teknologin och 24/7-samhället är en del av våra liv och vi varken kan (eller vill?) stoppa utvecklingen, men vi måste hitta strategier så att de negativa konsekvenserna av tillgänglighet inte överstiger de positiva.

Vi behöver själva bestämma när vi ska vara tillgängliga för andra. Först då får vi tillbaka kontrollen över vår egen agenda. Genom att strukturera upp din dag och minimera distraktioner kan du få mer av ”det riktiga jobbet” gjort.

Johanna Dahlgren är civilekonom som efter lång tid inom marknadskommunikation sadlade om och utbildade sig till legitimerad psykolog. Nu arbetar hon som organisationskonsult på Sandahl Partners med inriktning på bland annat gruppers utveckling mot effektivitet och produktivitet, individuell ledarutveckling och personbedömningar.

Mina råd till pressade chefer:

1. Avsluta arbetsdagen med att strukturera upp din morgondag. Prioritera i viktigt och brådskande (och lägg alltid på 50 procent på din beräknade tidsåtgång).

2. Läs mail på bestämda tider. Om man börjar dagen med att läsa mail är risken stor att man fastnar i att just hantera mail. Om du dagen innan skrivit ned dina mest prioriterade uppgifter så inleder du istället dagen med dessa.

3. Gå undan när du behöver koncentrera dig.

4. Boka in luckor i kalendern.

5. Rör på dig! Ta en promenad på lunchen. Frisk luft gör underverk för energin och kreativiteten.

6. Vid perioder av ökade krav blir det extra viktigt med påfyllnad av energi. Ställ inte in promenaden, träningspasset eller middagen med vänner. Tänk: när jag hinner det som minst behöver jag det som mest.

Läs allt om:

Annons

Annons

Senaste krönikorna