Den stora lanseringen beskrivs som en milstolpe och bygger på bolagens långvariga samarbete.
Klarna lanseras på fysiska betalterminaler: "Milstolpe"
Mest läst i kategorin
Den nya lösningen beräknas rulla ut bredare i oktober, efter en inledande pilotfas.
”Vi vill att konsumenter ska kunna betala med Klarna i vilken kassa som helst, var som helst”, säger David Sykes, kommersiell chef på Klarna i ett pressmeddelande.
Dela upp köp
Kunderna kommer att kunna scanna en QR-kod med sin mobiltelefon i Adyens betalterminal och välja något av Klarnas betalsätt. Till exempel att dela upp köpet i flera räntefria omgångar eller ta en månadsfaktura, skriver Dagens Industri.
”Vi ser att konsumenter värdesätter den personliga kontakten i butik och uppskattar varumärken som låter dem betala på det sätt de önskar – det är precis vad detta samarbete handlar om”, säger Alexa von Bismarck, President EMEA på Adyen, i pressmeddelandet.
Sålde egen lösning
Klarna valde tidigare i år att sälja sin egen kassalösning Klarna Checkout, delvis för att sluta konkurrera direkt med betaltjänstleverantörer som Adyen, Stripe och Checkout.com.
Under 2023 hanterade Klarna totala betalvolymer på 981 miljarder kronor. Sykes har tidigare berättat att ungefär 40 till 45 procent kommer genom transaktioner hos betaltjänsteleverantörer, skriver Dagens Industri.
Nya regleringar
CNBC rapporterar att tillsynsmyndigheter trycker på för att införa reglering av ”köp nu, betala senare”-företag, vilken bland annat kan påverka Klarna.
Den nyvalda brittiska Labour-regeringen förväntas lägga fram ett förslag kring detta inom kort, enligt CNBC.
Klarna befinner sig även i myndigheternas blickfång i USA, rapporterar Dagens PS. Där förbereder sig tillsynsmyndigheter på att införa nya regler för avbetalningssektorn.
Läs mer:
Klarna kan få gigantiskt skadestånd efter banbrytande dom. Realtid
FI:s skarpa kritik kan stoppa Klarnas börsnotering. Realtid