En ny stjärna stiger fram på den amerikanska PR-himlen, vars kontroversiella metoder har fängslat Silicon Valleys techelit – och retat gallfeber på branschen.
PR-revolutionären som väljer kaos före kontroll


Mest läst i kategorin
Lulu Cheng Meservey är i dag en av de mest eftertraktade kommunikationsstrategerna.
Hennes framgångsrecept? Göra det inom branschen otänkbara och uppmana företagsledare att skippa traditionell PR och istället ”gå direkt” till sin publik.
Missa inte: AI skakar om PR-branschen – nya byrån utmanar traditionella modellen. Realtid
”TRADITIONELL PR ÄR DÖD”, proklamerar Cheng Meservey på sin PR-firma Rostras hemsida.
I sitt ”Go Direct Manifesto” slår hon fast att ”företagskommunikation” är ”en motsägelse, eftersom inget meningsfullt kan kommuniceras av en ansiktslös kommitté”.
”Älskar att prata med henne”
Denna radikala inställning till PR har gjort Cheng Meservey till en populär rådgivare för techvärldens tungviktare.
Open AI:s vd Sam Altman har försökt rekrytera henne.
”Jag supervärderar hennes råd. Jag älskar att prata med henne”, säger han till skriver Business Insider.

Det regnar pengar över Silicon Valley i AI-hajpen
USA och då främst Silicon Valley i San Francisco är största vinnarna när riskkapitalinvesteringarna nu ökar i AI-boomen.
Senaste nytt
Sociala medier och podcasts
Cheng Meserveys strategi är anmärkningsvärt enkel: Hon uppmanar grundare att äga sina berättelser, att kommunicera autentiskt och att inte låta sina budskap filtreras genom kommunikationsteam.
Hennes förhållningssätt till PR ligger också helt rätt i tiden.
Läs även: Så blev Silicon Valley höger – igen. Realtid
Techgiganter som Elon Musk och Mark Zuckerberg har skurit ner på sina PR-team och kommunicerar istället direkt via sociala medier och podcasts.
Musk är en flitig gäst hos Joe Rogan – nu senast för en vecka sedan. Zuckerberg besökte podcastgiganten för två månader sedan och talade bland annat om vikten av ”maskulin energi” i företagsvärlden.
Attackerade reporter
Under sin tid som kommunikationschef på det skandalomsusade Activision Blizzard, när speljätten brottades med anklagelser om sexuella trakasserier och en giftig arbetsmiljö, valde Cheng Meservey en anmärkningsvärt annorlunda taktik än den traditionella försvarsstrategin.
Hon kastade sig ”huvudstupa in i anstormningen”, skriver Business Insider – bland annat genom att attackera en reporter på Twitter.
”Hon fungerade radikalt annorlunda än någon annan kommunikationsperson jag stött på under 20 år av spelbevakning”, säger Stephen Totilo, veteran inom spelrapportering på Axios.’

De vill att AI ska ta över världen – så fort som möjligt
Naiva AI-optimister eller farliga och oansvariga tech-entusiaster? Det här vill nya och trendiga Silicon Valley-ideologin.
Krävande strategi
Men Cheng Meserveys metoder har också skapat fiender.
”Hon har inte en blomstrande verksamhet. Hon har en blomstrande Twitter-följarskara”, lyder en syrlig kommentar från en anonym kommunikationschef.
Missa inte: Vad Silicon Valleys bokhylla avslöjar om framtidens politik. Realtid
Men för företagsledare är Cheng Meserveys modell både lockande och utmanande, då den kräver en äkta övertygelse och en intressant historia.
Som fintechbolaget Primers grundare Ryan Delk uttrycker det:
”Om det du bygger inte är intressant och du inte har övertygelse, då fungerar inte Lulus strategi.”

Spanska regeringen går till frontalangrepp mot techeliten
Spaniens premiärminister lanserade i veckan ett dramatiskt förslag: Kräv digital ID-verifiering för alla användare av sociala medier i EU.