Generation Z ställer nya krav på arbetsplatsen. Som företagsledare finns en del utmaningar i att både locka, och behålla, de unga medarbetarna på jobbet.
Generation Z kräver mer än bara lön
Mest läst i kategorin
Generation Z, födda mellan 1995 och 2012, har visat sig vara mer självständiga och pragmatiska än tidigare generationer – vilket kräver ett nytt slags ledarskap.
Åldersgruppen har stigit in på arbetsmarknaden under mycket gynnsammare ekonomiska omständigheter än tidigare generationer, skriver The Economist.
Inte så lojala
Generation Z tar verkligen för sig på arbetsmarknaden. De byter oftare jobb om de önskar bättre arbetsvillkor eller högre lön, skriver tidningen.
De är inte heller så lojala mot företag på samma sätt som tidigare generationer, utan vill ha möjligheter till personlig utveckling och skapa sina egna vägar till framgång, enligt Fortune.
En undersökning, som beställts av Wisetail och genomförts av Talker Research, visar också att unga som jobbar känner sig överväldigade av arbetsplatsens krav och är mer benägna att överväga att säga upp sig jämfört med äldre generationer. Även här utmärker sig generation Z.
Motivation och utveckling
Något som är typiskt för generation Z är också att de drivs av en stark motivation av att arbeta för ett högre syfte.
De anser att det är attraktivt med företag som engagerar sig i till exempel hållbarhet och samhällsfrågor. Som chef gäller det att fånga upp och involvera de unga talangerna i projekt som stämmer överens med deras värderingar.
Möjligheten till personlig utveckling är också en central del för generationen. En arbetsgivare som erbjuder möjlighet att utforska olika roller och arbetsmetoder anses vara extra intressant, enligt Fortune.
Känslan av meningsfullhet kan väga minst lika tungt som storleken på lönekuvertet för generation Z.
Läs mer: