Realtid

Fördomar stoppar många från att rekryteras

Svensk rekrytering präglas fortfarande av fördomar
Fel namn, religion och dialekt minskar chanserna att gå vidare vid rekrytering. (Foto: Pixabay)
Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska
Uppdaterad: 23 apr. 2025Publicerad: 23 apr. 2025

Fördomar fortsätter prägla svensk rekrytering. Trots fina ord om mångfald sätter utländska namn, religiösa attribut och fel dialekt stopp för jobbsökande. Det visar en ny rapport från Järvaveckan Research och PwC Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I KORTHET

  • Personer med utländska namn, religiösa attribut eller förortsdialekt diskrimineras i rekryteringsprocesser. Kvinnor med utländska namn och muslimer är särskilt utsatta.
  • Trots att företag efterfrågar både mångfald och kompetens, upplever många en konflikt mellan dessa mål. 37 procent anser att mångfaldskandidater ofta saknar rätt kompetens.
  • Över hälften av företagen saknar konkret mångfaldsarbete, trots att 49 procent tycker att näringslivet borde göra mer.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

”Resultatet understryker vikten av att adressera både kompetensgap och fördomar”, säger Sofia Götmar-Blomstedt, vd för PwC Sverige i ett pressmeddelande.

En tredjedel av Sveriges befolkning i dag har utländsk bakgrund, men på arbetsmarknaden är det fortsatt tufft att vara osvensk, visar flera studier.

Missa inte: AI tar över rekryteringen, men till vilket pris? Realtid

Svårast för kvinnor och muslimer

Realtid har tidigare rapporterat om en studie som visar att kandidater med utländska namn löper 33 procent lägre chans att gå vidare till intervju i rekryteringsprocesser, jämfört med svenskar. Värst är det för kvinnor där över hälften med utländska namn (52 procent) sållades bort i steg ett.

I den undersökningen ingick över 1 600 personer med likvärdig kompetensbakgrund och det var rekryteringsföretaget Gritifys AI-verktyg som stod för det första urvalet.

Chef i 25 år – men bortvald: ”Får inte ens enklare jobb”

Åldersdiskriminering slår hårt – även mot erfarna chefer.

ANNONS

PWCs och Järvaveckans studie, bland drygt 500 svenska chefer och företagsledare, tyder på att personer från Mellanöstern och muslimer är de som har mest emot sig vid rekrytering.

Var femte uppger att ett Mellanöstern-klingande namn kan påverka deras intryck negativt vid rekrytering. En tredjedel erkänner att muslimsk tro kan göra detsamma. Allra mest negativt uppfattas religiösa eller kulturella klädesplagg och symboler, som slöja, kippa eller kors, vilket hälften ryggar för.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

15 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Förortsdialekt avskräcker

En annan tydlig markör är språkbruk. En klar majoritet, 86 procent, reagerar negativt på bristfällig svenska och förortsdialekt uppges av 40 procent vara en negativ faktor – vilket är en ökning från föregående år.

Ahmed Abdirahman, vd för Stiftelsen Järvaveckan, tycker att trenden är olycklig och efterlyser en mer kompetensbaserad rekrytering. När polariseringen i världen breder ut sig och storföretagens mångfaldsinitiativ skrotas blir det extra viktigt.

Läs även: Se upp: Din kaffekopp kan kosta dig jobbet. Dagens PS

”I en tid då mångfaldsarbete och inkludering ifrågasätts på den internationella arenan, blir det allt viktigare att skapa rekryteringsprocesser som är rättvisa och oberoende av utseende, kultur och bakgrund”, kommenterar han i pressmeddelandet.

”Kompetens saknas”

ANNONS

Kompetens är hett eftertraktat bland arbetsgivarna. Det är också vanligt att efterlysa mångfald. Men det finns ett dilemma. 37 procent i rapporten anser att de kandidater som skulle kunna bidra till ökad mångfald tenderar att sakna de önskvärda kompetenserna.

Hälften i studien upplever i år en reell konflikt mellan ambitionen att öka etnisk mångfald och att rekrytera strikt utifrån meriter – en ökning från en tredjedel föregående år.

Deepfake-kandidat avslöjades under jobbintervju

När kandidaten inte kunde vifta med handen visste intervjuaren att det var en fejk.

Samtidigt menar 49 procent att företag borde göra mer för integration och inkludering – men av rapporten att över hälften (52 procent) inte driver något konkret arbete alls i frågan.

Det är inte brist på vilja, menar rapportförfattarna, utan brist på systematik. Rapporten visar också ett tydligt stöd för politiska insatser för att främja integration

”Det är uppenbart att det finns en stark vilja att ta ansvar. Men för att skapa verkligt inkluderande arbetsplatser krävs en samlad insats från såväl näringsliv som politiskt håll, säger Sofia Götmar-Blomstedt.

Läs mer: Politikernas syn på kompetens ”dubbelmoral”. Realtid

Ur rapporten ”Näringslivet: Mångfald och inkludering”

    • 50 % reagerar negativt på religiösa symboler

    • 40 % påverkas negativt av förortsdialekt
    • 86 procent reagerar negativt på dålig svenska

    • 38 procent anser att näringslivet bör ansvara för integrationen

    • 72 % vill se politiskt stöd till språkutbildningar

    • 52 % stödjer politiska och ekonomiska incitament för mångfaldsrekrytering (tex sänkta arbetsgivaravgifter)

    • 52 % saknar konkret mångfaldsarbete i sina företag

Läs mer: Deepfake kandidat avslöjad vid anställningsintervju. Realtid

Rapporten ”Näringslivet: Mångfald och inkludering” är en del av Järvaveckans och PwC:s gemensamma initiativ för att lyfta frågor om integration, jämlikhet och demokrati. Undersökningen bygger på 501 webbenkätsvar från företagsledare, vd:ar, CFO:er, HR-chefer och egenföretagare i Sverige, insamlade av Verian.

ANNONS

Läs hela rapporten på jarvaveckan.se/research.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS