Realtid

Konsumentverket polisanmäler bedrägeriförsök

Konsumentverket polisanmäler bedrägeriförsök
Realtid.se
Uppdaterad: 04 sep. 2023Publicerad: 04 sep. 2023

Konsumentverket har fått kännedom om att bedragare ringer upp personer och utger sig att vara från Konsumentverket och där även telefonnumret de ringer från ser ut att komma från Konsumentverket. Nu polisanmäls bedrägeriförsöken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under sommaren har Konsumentverket fått vetskap om att bedragare ringer från nummer som är likadana som Hallå konsument respektive Konsumentverket använder. Samtalen har riktats mot både konsumenter och företagare. Det framgår av ett pressmeddelande.

Enligt de som har svarat på bluffsamtalen så har bedragaren uppgett att det finns flera abonnemang som företaget/privatpersonen har och som de kan hjälpa till att lösa. I ett annat fall har det nämnts att någon från bankens ”bedrägerirotel” kommer att ringa upp senare.

Det har också förekommit fall där personer blivit kontaktade via e-post som ser ut att tillhöra Hallå konsument och uppmanats att klicka på en länk.

Konsumentverket ser mycket allvarligt på att bedragare utger sig för att företräda Konsumentverket och väljer därför nu att polisanmäla saken.

Konsumentverket ringer aldrig upp personer som inte kontaktat oss och ber aldrig någon att logga in med sitt bank-id. Myndigheten betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]