Realtid

Efter obestånd: E-handlare kräver storbanken på 150 miljoner

e-handlare
"Extremt olyckligt för alla inblandade", säger Ecoms vd Daniel Mühlbach. (Foto: Ecom/Tim Aro/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 19 mars 2025Publicerad: 19 mars 2025

Ecom anklagar Danske Bank för avtalsbrott som har orsakat ekonomisk skada på upp till 150 miljoner kronor. Trots att e-handlaren nyligen vänt till lönsamhet tvingas man undersöka alternativ till konkurs.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

E-handelsbolaget Ecom Teams Sweden, tidigare känt som Footway, ställer in betalningarna och befinner sig på obestånd.

Detta efter en djup konflikt med Danske Bank. Bolaget, som nyligen vänt till lönsamhet, anklagar banken för avtalsbrott som har orsakat ekonomisk skada på upp till 150 miljoner kronor.

Missa inte: Svenskt modemärke drar Shein inför rätta. Realtid

”Danske Bank har varit vår bankpartner i 12 framgångsrika år. Deras agerande senaste tiden är dock oförståeligt och extremt olyckligt för alla inblandade”, säger Ecoms vd Daniel Mühlbach i ett pressmeddelande.

Rådgivaren: Brott mot god banksed

Enligt e-handelsbolaget har krisen uppstått efter att Danske Bank brutit mot ett refinansieringsavtal och en betalningsinstruktion.

Banken ska ha tagit 52 miljoner kronor utan att återlämna motsvarande företagshypotek, vilket gjorde det omöjligt för bolaget att genomföra en planerad refinansiering.

Bolagets juridiska rådgivare bedömer detta som ett brott mot både god banksed och det ingångna avtalet, rapporterar Market.

ANNONS

E-handelsföretag fuskar med reapriser

Många e-handelsföretag fuskar med reapriser och lever inte upp till bestämmelserna i lagen. Nu ingriper Konsumentverket mot flera företag.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Fastigheter

Fortfarande mest populära bostadstypen bland svenskarna

27 nov. 2024

Fick avbryta inköp

Bankens agerande har fått allvarliga konsekvenser för e-handlaren.

Ecom tvingades stoppa inleveranser av produkter under den kritiska försäljningsperioden i fjärde kvartalet.

Läs även: E-handeln faller tungt och stämningen är dyster. Dagens PS

Dessutom avbröts inköpen för sommar- och vintersäsongen 2025, skriver Ehandel.se.

”Redan i rapporten för det fjärde kvartalet flaggade Ecom upp för osäkerhet kring finansieringen, och att man hade olika tolkningar av ett avtal med en bank”, rapporterar Finanswatch.

Storbanken avvisande

ANNONS

Danske Bank har krävt återbetalning av hela bolagets checkräkningskredit senast den 31 mars 2025.

Trots intensiva försök från Ecom att nå en lösning, inklusive ett förslag till refinansiering, har banken avvisat alla förslag.

Sheins börsnotering dröjer – vd:n tillbakavisar problem

Vinsten sjönk med 40 procent förra året och tullar gör deras varor dyrare. Men Sheins vd Donald Tang är ändå positiv.

Ecom planerar nu att anmäla Danske Banks agerande till Finansinspektionen. Samtidigt arbetar bolagets styrelse och ledning med obeståndsjurister för att undersöka alternativ till konkurs, såsom en företagsrekonstruktion, skriver Ehandel.se.

Finanswatch har varit i kontakt med Danske Bank, som i nuläget inte vill kommentera anklagelserna.

Arnhult storägare

Ecom driver flera kända e-handelsbutiker, inklusive sportamore.com, caliroots.com, footway.com.

Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

ANNONS

Mühlbach är näst största ägare i bolaget efter fastighetsinvesteraren Rutger Arnhult.

Missa inte: Chocksiffror – e-handel med utlandet upp 50 procent. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS