Finans Nyhet

Johanna Norberg: ”Professionell rådgivning har fått en renässans”

Danske BankDanske Bank
Johanna Norberg, vd Danske Bank Sverige. Foto: Danske Bank
Publicerad
Uppdaterad

Under pandemin har Danske Bank ökat antalet kundmöten med 20 procent, säger Johanna Norberg, vd för Danske Bank i Sverige i samband med Realtids spaning inför det nya året 2021.

Marlene Sellebraten

Inför det nya året 2021 tittar Johanna Norberg, vd för Danske Bank i Sverige, tillbaka på det gångna året och vilka händelser som påverkat bankens verksamhet under perioden. Han blickar framåt och spanar in de viktigaste trenderna under 2021.

Den viktigaste externa händelse under 2020 har utan tvekan varit pandemin, men vilka har varit de interna händelser som varit mest positiva och mest negativa för er verksamhet under 2020?

– Redan före krisen hade vi en digital servicemodell. Men krisen har tagit det ett steg längre och visat att banking är en kompetens och inte en plats – ett tydligt bevis på det är att större delen av våra medarbetare har arbetat hemma och inte på kontoret i stort sett hela året. Vi kan också konstatera att vi har gjort över 20 procent fler kundmöten och vuxit i en tid som präglats av osäkerhet.

Annons

”Redan före krisen hade vi en digital servicemodell. Men krisen har tagit det ett steg längre och visat att banking är en kompetens och inte en plats.”

– Vi har utvecklat nya tjänster för att hjälpa våra företagskunder att effektivisera sina ekonomiavdelningar och få en ännu smidigare självserviceupplevelse. Genom vår Open Banking-lösning kan kunderna se sina konton i andra banker och via vår tjänst Market Place kan kunderna enkelt kan bygga sin personliga digitala bank och välja de tjänster som passar den enskilda kunden.

– Under året har vår startup-plattform theHub.se vuxit rejält och över 100 000 individer har använt jobbsökarfunktionen som finns i plattformen. Det är väldigt roligt att notera hur theHub sammanför startups med kompetens på ett enkelt och snabbt sätt. 

Annons

”Under året har vår startup-plattform theHub.se vuxit rejält och över 100 000 individer har använt jobbsökarfunktionen som finns i plattformen.” 

– Pandemin har självklart dominerat det negativa och den oro som funnits kring att skydda både anställda och kunder – särskilt initialt då det var väldigt nytt. Under den andra vågen var vi bättre förberedda.

– Vi har även omstrukturerat banken under det fjärde kvartalet för att bättre möta framtidens efterfrågan från våra kunder och för att få en effektivare enhetlig affärsmodell över Norden. Det är aldrig lätt när medarbetare måste lämna banken men tyvärr blev det en konsekvens.

Annons

”Pandemin har självklart dominerat det negativa och den oro som funnits kring att skydda både anställda och kunder – särskilt initialt då det var väldigt nytt. Under den andra vågen var vi bättre förberedda.”

Vilka är er verksamhets topp-lärdomar från 2020?

– Att vi och våra kunder var mer mogna för en digital relation än vi hade trott.

– Att professionell rådgivning fått en renässans. Det är tydligt att man i svåra tider behöver professionell finansiell rådgivning och det har vi levererat

– Digitala möten via Teams för oss närmare varandra i Norden genom att alla deltar på samma villkor på distans. Vi har ökat effektiviteten, kortare möten och att alla är i tid. 

Vilka topp-tre mål ska din verksamhet uppnå/sikta på att uppnå under 2021?

– Vi ska fortsätta växa inom samtliga segment i Sverige

– Öka fokus på hållbar tillväxt – EU-taxonomin införs 2021 och blir ett bra verktyg

– Vi ska fortsätta utveckla vår digitala servicemodell där vi kombinerar självservice och finansiell rådgivning

”Vi ska fortsätta växa inom samtliga segment i Sverige.”

Vilka trender kommer att påverka utvecklingen av er verksamhet under 2021 mest – förutom covid-vaccin förstås?

– Digitaliseringen har accelererat och vi alla har för alltid förändrat våra konsumtionsbeteenden och sätt att arbeta. Det påverkar val av bostad, hur vi vill leva och arbeta. Det kommer självklart påverka bankens servicemodell framöver.

Annons