Realtid

Stölderna ökar – nu slår butikerna tillbaka med AI

ai
Kan AI komma till bukt med snatteriet? (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

Dyra varor stjäls av ligor, mat försvinner av desperation – nu slår butiker tillbaka med AI, övervakning och smarta system.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt fler butiker i västvärlden tvingas ta till högteknologiska vapen i kampen mot den ökande snatterivågen. Kameror, AI-system och smarta sensorer ska skydda lagerhyllor – men väcker också oro för övervakningssamhällets utbredning.

I både USA och Storbritannien har butiksstölder skjutit i höjden sedan pandemin, skriver Financial Times.

Missa inte: Robotarna tar över – AI-boomen flyttar ut i verkligheten. Realtid

I Storbritannien uppgick värdet på stulna varor till rekordhöga 2,2 miljarder pund förra året. I USA ökade snatteribrott med 14 procent under 2024, enligt Council on Criminal Justice.

Stölderna handlar inte bara om enstaka chipspåsar. Det rör sig ofta om dyra skönhetsprodukter, hemelektronik och märkeskläder – varor som försvinner systematiskt, ofta kopplat till organiserad brottslighet.

Avancerad teknik

Samtidigt ökar även småstölder av basvaror, delvis drivet av inflation och missbruk.

Mot detta svarar nu detaljhandeln med avancerad teknik. Franska företaget Veesion har utvecklat en AI som identifierar misstänkta kroppsrörelser – som när någon stoppar något under jackan.

ANNONS
Whole Foods
En man medger att han stjäl från livsmedelskedjan Whole Foods av ideologiska skäl. (Foto: Amr Alfiky/AP/TT)

Tekniken används redan i över 5 000 butiker världen över och påstås kunna minska stölder med upp till 60 procent.

Ett annat exempel är brittiska Safer Groups säkerhetspoddar, utrustade med kameror, sensorer och larm, som larmar personal och polis vid misstänkt aktivitet.

”Stora handelskedjor tar detta på mycket stort allvar”, säger företagets vd Ryan Clark till Financial Times.

Läs även: Hon totalsågar AI-hajpen: Ingen bakom ratten. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Ideologiskt drivet

Men snatteriet handlar inte alltid om desperation – ibland är det ideologiskt. Realtid berättade tidigare i år om Lee, en ung amerikan som systematiskt stjäl från Whole Foods – som ägs av Jeff Bezos – i protest mot vad han upplever som maktmissbruk.

”Jag mådde aldrig dåligt över det, eftersom det var Amazon och Jeff Bezos”, säger han till Business Insider.

ANNONS

Stölder och hot skakar Ica-handlare – kräver krafttag

“Situationen är ohållbar”, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige, om en ny rapport som visar att 74 procent av Sveriges dagligvarubutiker drabbas av stölder och/eller hot varje månad.

Företag som Walmart satsar på AI-kameror som analyserar innehållet i kundvagnar och upptäcker obetalda varor.

Samtidigt digitaliseras själva brottsrapporteringen. Plattformen Auror, som används av bland annat Marks & Spencer och BP, gör det lättare att koppla ihop återkommande brottsmönster och dela information med polis.

En kapplöpning

Men med ny teknik följer nya frågor. Emmeline Taylor, professor i kriminologi vid City St George’s i London, varnar för en ”övervakningskapplöpning”:

”Tekniken utvecklas, men det gör brottslingarna också.”

Hon får stöd av Martin Gill, vars säkerhetsfirma testar butikers försvar med hjälp av tidigare storsnattare. ”Det blir ett ständigt vapenrace”, konstaterar han för Financial Times.

Frågan är också hur kunderna reagerar på den allt mer påtagliga övervakningen. Vissa kedjor visar tydligt sina säkerhetssystem – andra försöker dölja dem för att inte alienera kunder.

ANNONS

Läs även: Storbolagen brottas med AI-säkerhet – så hanterar de riskerna. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS