Arbetet för konsulter på de stora firmorna har förändrats radikalt. Egna chattbotar och program som skapar Powerpoints är bara två exempel.
Konsulterna om AI-revolutionen: "Så har våra jobb förändrats"


Mest läst i kategorin
AI har blivit ett vanligt verktyg för människor över hela världen. Bara chattboten ChatGPT från OpenAI har hundratals miljoner användare i veckan.
På ett professionellt plan har AI redan inneburit stora omvälvningar på företag, och konsultbranschen är inget undantag.
Missa inte: Konsultjättarna rustar – nya AI-firmor hotar miljardindustrin. Realtid
Konsultjättarna McKinsey, Boston Consulting Group (BCG) och Deloitte befinner sig i framkant av den artificiella intelligensens snabba utveckling.
Nu berättar företagen om hur AI används i verksamheten, skriver Business Insider.
”Har AI i rummet med oss”
På McKinsey används en intern AI-chatbot kallad Lilli, som har tillgång till hela företagets samlade kunskapsbas.
Verktyget används i dag av majoriteten av de anställda och har blivit ett centralt stöd i såväl research som problemlösning och dokumentanalys.
AI-verktyget utvecklas kontinuerligt, med funktioner som nu även hanterar Powerpoint-material, ett viktigt format inom konsultbranschen.

Företaget ser också AI som en del av sitt erbjudande till kunder, med utveckling av skräddarsydda AI-lösningar genom samarbeten med teknikföretag.
”Man kan nästan säga att vi har AI i rummet med oss eftersom vi ofta säger ’jag undrar vad tycker Lilli’, säger Delphine Zurkiya, senior partner på McKinsey och själv en stor användare av verktyget.
Missa inte: Affärsmodellen under press när AI tar över revisionsarbete. Realtid
Senaste nytt
Kan göra slides
Hos BCG har den interna AI-utvecklingen lett till skapandet av flera verktyg.
Ett av de mest använda är Deckster, en AI-driven redigerare av presentationer som gör det lättare att göra och ändra slides.

AI redan smartare än oss – ”det är över”
I decennier har idéer om robotar som tar över världen både fascinerat och skrämt oss.
Verktyget är så effektivt att det har fått vissa yngre medarbetare att tro att de kan bli ersatta.
”BCG-personer som har provat Deckster: hur oroliga borde vi vara för våra jobb? Skapar det redan banbrytande produktivitet så att fler juniora medarbetare inte kommer att behövas lika mycket?”, skrev en medarbetare på jobbsajten Fishbowl förra året.
Gjort egen chatbot
BCG har även satsat stort på utbildning inom AI och gjort det möjligt för anställda att bygga egna GPT-baserade lösningar.
En mer experimentell satsning är chatboten Gene, som fungerar som en samtalspartner för idéutveckling och intern kommunikation.
Missa inte: Tuffa tider för konsulter – då kommer vändningen. Realtid
Deloitte mer försiktiga
Deloitte har valt en mer kontrollerad väg. Externa AI-tjänster som ChatGPT är blockerade, eftersom man vill undvika integritetsproblem med att exempelvis råka mata in data om en kund.
Istället har man tagit fram andra AI-verktyg med liknande egenskaper. Ett exempel är Sidekick, som används för enklare uppgifter som e-postredigering och brainstorming.
Företaget har även investerat i specialiserade AI-agenter genom plattformen Zora AI, samt i infrastruktur för att integrera olika AI-verktyg genom partnerskap med några av de största techjättarna.

Konsultboomen är över – McKinsey säger upp i drivor
För bara två år sedan var McKinseys plan att expandera företaget rejält

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.