Realtid

"Gissar om framtiden" – hjälper Ukraina i kriget

FOI
Projektet har sina rötter i amerikansk underrättelseverksamhet och bygger på forskning om kollektiv intelligens. (Foto: Canva/Oleg Petrasiuk/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 26 maj 2025Publicerad: 26 maj 2025

FOI låter vanliga människor bidra i kampen mot Ryssland – genom att gissa framtiden. Plattformen Glimt samlar tusentals användares prognoser för att hjälpa Ukraina fatta rätt beslut i kriget.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny digital plattform från Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) låter vem som helst – från nattvakna småbarnsföräldrar till pensionärer och studenter – bidra till Ukrainas kamp mot Ryssland.

Med hjälp av så kallad ”crowd forecasting” samlar projektet Glimt in framtidsbedömningar från allmänheten för att stötta Ukrainas beslutsfattande i kriget.

Missa inte: EU laddar för global kapprustning. Realtid

”Det finns en kraft i att våga släppa in många i det arbetet”, säger Ivar Ekman, analytiker och programansvarig för Glimt på FOI, till Dagens Industri.

Glimt lanserades i januari och blev snabbt populärt. Målet var att ha 5 000 användare till sommaren 2025, men redan i maj hade nästan 20 000 personer registrerat sig.

Glöm 007 – nu kan alla svenskar bli agenter

FOI tar hjälp av svenska folket.

Kollektiv intelligens

Plattformen är tillgänglig på både engelska och franska, vilket innebär att deltagare från hela världen kan bidra.

ANNONS

FOI:s initiativ bygger på forskning om kollektiv intelligens. Genom att låta många människor göra sannolikhetsbedömningar kring framtida händelser, kan algoritmer väga samman svaren och leverera mer precisa prognoser än vad enskilda experter ofta kan åstadkomma.

Ukraina
En ukrainsk soldat manövrerar en FPV-drönare från ett skyddsrum i Kostyantynivka. (Foto: Iryna Rybakova/AP/TT)

Exempel på frågor användarna får ta ställning till är: ”Hur många ryska robotattacker sker i maj?” eller ”Kommer Ryssland återta kontrollen över Kursk?”

”Det är inte bara de mest träffsäkra prognosmakarna som räknas. Diskussionerna och motiveringarna på plattformen har också stort värde”, säger Ekman.

Läs även: Rysk sabotagevåg mot Europa – allt fler spår pekar österut. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Rötterna i USA

Projektet har sina rötter i amerikansk underrättelseverksamhet och konceptet användes först i ett projekt finansierat av IARPA, USA:s underrättelsemyndighet.

FOI hade länge intresse för metoden, men det var när regeringen bad institutet att stärka stödet till Ukraina som arbetet tog verklig fart.

ANNONS

Glimt har blivit en del av Ukrainas strategiska analysarbete. FOI samarbetar även med andra internationella aktörer som Good Judgment Project och Metaculus för att jämföra resultat och stärka metodens tillförlitlighet.

”Hellre datavetare än soldater” – AI blir ny frontlinje i svenskt försvar

AI har nått frontlinjen.

Viktig att kunna vara annonym

”När man gör en seriös bedömning, snarare än att bara uttrycka en åsikt, så förändras ens sätt att tänka. Det är det vi vill åt”, förklarar Ekman.

Anonymitet är en central del av plattformens utformning.

FOI samlar inte in personuppgifter om deltagarna, vilket minskar risken för manipulation och samtidigt gör det lättare för människor att delta utan oro för sin säkerhet.

Läs även: Rysk ekonomi pressas av kriget och västs sanktioner. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS