För bara några år sedan stod dejtingappar som Tinder och Bumble på sin topp. Nu tvingas istället branschen göra sig av med anställda.
Dejtingapp skär ner kraftigt när intresset faller


Mest läst i kategorin
Under pandemin ökade dejtingapparna kraftigt i popularitet. Fler och fler lockades av idén att möta sin potentiella partner på nätet.
Men nu går trenden i motsatt riktning – och det har fått konsekvenser för appföretagen.
Missa inte: Dejtingapparna dumpar kärlek och satsar på vänskap. Realtid
Bumble planerar nu att säga upp en tredjedel av sin personal efter ett stort användartapp, skriver The Telegraph.
Tappat många navändare
Bumble, som har huvudkontor i Texas och kontor i London, har haft en skakig period efter toppen för några år sedan.
Enligt Ofcom minskade användningen av flera populära dejtingappar under det senaste året, och bara Bumble tappade över 360 000 användare i Storbritannien.

Bolaget räknar med att omstruktureringen ska spara 40 miljoner dollar årligen, trots att den innebär engångskostnader på upp till 18 miljoner dollar i år.
Enligt bolagsledningen syftar åtgärderna till att skapa en mer flexibel och snabbfotad organisation.
Missa inte: Bumble rasar efter sänkt prognos. Realtid
Senaste nytt
Även Tinder faller
Marknaden reagerade positivt på nyheten och Bumbles aktiekurs gick upp något – men det är en liten tröst eftersom den totalt sett har rasat med omkring 90 procent på fem år.
Bumble är inte ensamt om att ha svårt att övertyga investerare. Konkurrenten Match Group, som äger Tinder, har tappat 68 procent på börsen under samma period.

Vändningen: Tinder görs om – ska vinna tillbaka Gen Z
Den, tidigare, väldigt populära dejtingappen Tinder har blivit ett rött skynke.
Trenden speglar ett större skifte bland unga britter. Forskning från Ipsos visar att över 60 procent av unga i åldrarna 16–24 föredrar att träffa potentiella partners i verkliga livet, till exempel via vänner eller i sociala sammanhang som sportklubbar.
Färre kvinnor
Dejtingapparnas könsfördelning är fortsatt ojämn. Endast 35 procent av användarna är kvinnor, vilket speglar en utbredd oro över säkerhet och oönskade kontakter.
Samtidigt visar studier att unga i större utsträckning hittar kärleken genom gemensamma intressen, där till exempel träningsappen Strava och online-spelplattformar blir nya arenor för romantik.
Även i Sverige har dejtingapparna haft det tufft. En av dem som försökte slå sig in på marknaden, Djungo, lyckades inte få in tillräckligt med kapital och gick i konkurs, skriver Dagens Industri.
Missa inte: Tinder tappar användare – svajpar fram drastisk förändring. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.