Realtid

AI tar över reklamen – kreatörer pressas ut av algoritmer

reklamen
Vad ska reklamfolket göra när AI tar över deras jobb? (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 19 juni 2025Publicerad: 19 juni 2025

Kreativa kampanjer prisades som vanligt i Cannes – men bakom kulisserna pågår en tyst revolution. Med hjälp av AI tar techjättarna över en bransch som länge trodde sig vara skyddad från automatisering.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid årets reklamfestival i Cannes, där industrin firar sig själv med champagne och rosé, är stämningen både euforisk och nervös.

Samtidigt som reklambyråer hyllar kreativ briljans, är det tekniken som står i centrum. AI hotar att göra stora delar av deras arbete både billigare – och snabbare.

Missa inte: Affärsmodellen under press när AI tar över revisionsarbete. Realtid

”Berätta vad du vill uppnå, hur mycket du vill betala – så gör vi resten”, sa Metas vd Mark Zuckerberg nyligen. Sam Altman från OpenAI gick ännu längre och hävdade att 95 procent av dagens reklamarbete snart kan utföras av AI, enligt The Economist.

De digitala giganterna Google, Meta, ByteDance och Amazon har redan halva den globala annonsmarknaden i sin hand. Med AI förstärks deras dominans ytterligare.

Reklamfilm för 2 000 dollar

Googles system Performance Max rapporteras öka försäljningen med 10 procent, medan Metas Advantage+ lyfter annonsavkastningen med 22 procent.

”AI har den största potentialen att förbättra affärsresultat som branschen sett på 20 år”, säger Sean Downey på Google.

ANNONS

Men AI nöjer sig inte med att optimera annonser – den skapar dem också.

Sean Downey
Googles Sean Downey ser stor potential med AI:s intrång i reklambranschen. (Foto: Evan Agostini/AP/TT)

Tiktok har visat upp ett verktyg som automatiskt genererar videoreklam från bilder och text. Meta erbjuder nu automatisk anpassning av annonstexter på tio språk.

Google har hjälpt ett produktionsbolag skapa en högkvalitativ reklamfilm på två dygn – för endast 2 000 dollar.

”Jag kunde ha på mig kalsonger hela inspelningen”, skröt regissören.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Finns motstånd

På plats i Cannes har teknikbolagen stärkt sin närvaro. Adobe lanserade sitt nya verktyg GenStudio, som bland annat möjliggör AI-genererad 3D-grafik och videoredigering – direkt riktat till marknadsförare

Samtidigt visade Meta upp elva nya AI-annonstekniker, och deras investering i bolaget Scale AI markerar hur allvarligt de ser på framtidens annonsplattformar, rapporterar Emarketer.

ANNONS

Läs även: AI-agenterna tar över: ”Hotar den öppna webben”. Realtid

Trots detta finns motstånd. Byråer hävdar att AI saknar förmågan att skapa verkligt minnesvärda kampanjer.

Paneldiskussioner som ”The Human Touch: Creativity Can’t be Automated” betonade att friktionen i skapande ofta är en källa till verkligt nytänkande, rapporterar The Current.

Mustafa Suleyman från Microsoft varnade för att AI riskerar dränka reklamen i likformighet om inte kureringen hänger med.

Youtube-vd:n om megasuccén: Shorts når svindlande 200 miljarder

Youtube firar 20 år av kreativitet och innovation.

AI som gör reklam för AI

Samtidigt ändrar reklambyråerna sina affärsmodeller. Istället för att debitera per timme går många över till fasta avgifter, för att anpassa sig till en verklighet där AI kortar arbetstiden.

Det innebär lägre intäkter per kampanj – men större volym, enligt vissa. En marknadschef berättar att pengarna som sparas på kreativ produktion återinvesteras i fler annonser.

ANNONS

Investerarna är dock skeptiska. Fyra av fem stora byråkoncerner har tappat i börsvärde det senaste året. Publicis är undantaget, tack vare sina AI-investeringar. Samtidigt planerar konkurrenterna Omnicom och Interpublic att gå samman innan årets slut.

På horisonten lurar en ännu märkligare förändring: reklam riktad inte till människor, utan till AI-modeller som ChatGPT och Gemini. Redan nu experimenterar företag med texter utformade för att rekommenderas av framtidens chatbotar.

Läs även: 2025 – året då AI kodar bättre än människor. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS