Realtid

AI-agenterna tar över: "Hotar den öppna webben"

AI
Håller AI-agenterna på att ersätta surfandet på nätet? (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 27 maj 2025Publicerad: 27 maj 2025

Techjättarnas AI-agenter lovar ökad bekvämlighet – men priset kan bli webben själv. Kritiker varnar för en framtid där färre besöker riktiga sajter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Webben, som vi länge känt den – en plats för fritt sökande, klickande och upptäckande – är på väg att ersättas.

Istället formas en ny verklighet där autonoma AI-agenter inte bara sammanfattar information, utan utför uppgifter och navigerar i vårt digitala liv utan att vi behöver lyfta ett finger.

Missa inte: Hajpen avslöjad – AI har ingen effekt. Realtid

Vid sina respektive utvecklarkonferenser har Google och Microsoft presenterat hur de tänker sig framtidens webbanvändning: en AI-styrd verklighet där sökningar, beslut och handlingar sköts av digitala assistenter.

Google lanserar ”AI Mode” som en central funktion i sökmotorn. Användare får sammanfattade svar och hjälp att exempelvis boka restauranger eller köpa biljetter, utan att själva behöva surfa vidare.

Volvo om samarbetet med Google: ”Stort och oerhört viktigt”

Första fordonstillverkaren som inkluderar Google Gemini i sina bilar.

”Den agentiska webben”

Tjänsten bygger på företagets senaste AI-modell Gemini 2.5 och integreras nu även i webbläsaren Chrome, vilket gör det möjligt att sammanfatta artiklar och interagera direkt med innehållet på skärmen.

ANNONS

Microsofts motsvarighet kallas ”den agentiska webben”, där företagets fokus ligger på infrastrukturen, skriver Computer Sweden.

Sundar Pichai Google
Googles vd, Sundar Pichai, presenterar företagets AI-satsningar. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)

Med hjälp av nya protokoll som MCP, A2A och det nyligen introducerade NLWeb kan AI-agenter både kommunicera med varandra och interagera med vanliga webbplatser.

Samtidigt bygger Microsoft en ”AI-agentfabrik” under ledning av Jay Parikh, tidigare chef på Meta, som ska hjälpa företag skapa egna AI-lösningar.

Läs även: Microsoft programmerar sin egen ersättning. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

”Stöld” av webbinnehåll

Computer Swedens chefredaktör Marcus Jerräng menar att förändringen är djupgående.

”Det Google och Microsoft ser framför sig är något helt annat, inte bara på ytan utan fundamentalt”, skriver han och menar att det som nu sker hotar den öppna webben som vi känner den.

ANNONS

Apple-chefen chockar alla: ”Inga iPhone om 10 år”

Apple står inför en avgörande teknisk omställning.

Fler är inne på samma linje. Enligt Business Insider oroar sig Reddit för minskad trafik och News/Media Alliance kallar Googles tillvägagångssätt för ”stöld” av webbinnehåll.

Integritetsfrågor väcks också i takt med att AI-agenter samlar in och bearbetar personlig information, ofta utan användarens uttryckliga medgivande.

Inte för gemene man

Men inte alla är imponerade. I en kritisk analys från Engadget konstaterar journalisten Igor Bonifacic att Google under sin I/O-konferens mest upprepade sitt AI-mantra – och att de mest kraftfulla verktygen inte är för gemene man.

”Inget av det som presenterades kan mäta sig med tidigare innovationer som Night Sight eller Call Screening”, skriver han.

Bonifacic noterar att även om vissa funktioner, som direktöversättning i Google Meet, kan vara praktiska, handlar mycket om produkter riktade till utvecklare eller företag.

Läs även: Google lugnar – kommer inte överge Europa. Realtid

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS